Stockholm är på gång att få sin efterlängtade djuphamn hamn, och ostkustens i särklass säkraste hamn får nu äntligen komma till sin rätt. Beskedet att Högsta Domstolen inte prövar överklaganden var välkommet för oss som tror på förnuftet.
Skönt att slippe rita om sin världsbild. Mina worldwideseglande skeppskamrater som var på Norviksudden år 2006 menade att hamnen borde ha byggts för 30 år sedan.
BAKGRUND: Aktuell för Norviks djuphamn är moderna containerfartyg. Trenden går mot större och större containerfartyg för att kunna kapa kostnaderna. En begränsning i storlek är Suezmax det vill säga största möjliga fartyg som kan passera Suezkanalen, ett fartyg i den klassen kan lasta ungefär 14000 TEU:s. Ett sådant fartyg har en dödvikt på cirka 137000 ton, är 400 meter långt och mer än 50 meter brett och har ett djupgående på nästan 15 meter och en motorstyrka på över 85 MW (över 115000 hästkrafter) för att uppnå 25,5 knop vilket motsvarar ett fartyg i klass med Emma Mærsk.
Ännu större fartyg är att vänta i form av Malaccamax, ett fartyg i den klassen skulle kunna lasta cirka 18000 TEU:s, uppnå 300000 tons dödvikt, vara 470 meter långt, 60 meter brett och ha ett djupgående på 20 meter, ha en motorstyrka på 100 MW (nästan 136000 hästkrafter), de skulle uppskattningsvis kunna uppnå en hastighet på 25,5 knop. Fartygsklassen har fått sitt namn för största möjliga fartyg som kan passera Malackasundet.
Detta är troligtvis gränsen innan man måste ändra rutterna för världens allra största containerfartyg.[1] Det största hindret med ett fartyg av den här storleken var att hitta en passande motor, men det har löst sig med uppkomsten av MAN B&W K108ME-C samt Wärtsilä-Sulzer RTA96-CEtt annat problem var att hitta en tillverkare som kunde producera den propeller som behövdes som är cirka 10 meter i diameter och väger upp emot 130 ton. En sådan har tillverkats, till Emma Mærsk. Andra faktorer som inverkar på begränsningen på storleken är tiden som fartygen tillbringar i hamn för lastning och lossning. (KÄLLA WIKIPEDIA)
söndag 29 april 2012
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar