onsdag 23 maj 2012

Glad båtsommar nära vattnet - under ytan!

En glad båtsommar önskas alla som har havet i sitt våld. Båten är sjösatt och sjöklar och nu väntar turer i ytterskärgården med spännande strandhugg .
  En sjöman går när han vill och kommer när han kan.
  Stora grå vågberg rullar in från havet denna blåsiga dag då vi åker in över Mysingen från Ön med skärgårdsbåten till Nynäshamn. 
   Nära vattnet” är ett begrepp som jag ofta tänker när kulingen dundrar på genom Danziger gatt. Under hela mitt båtliv har inget kunna överträffa känslan av att sitta i en båt nära vattnet och lägga handen över relingen och låta handen långsamt glida ner i det blöta för att känna efter.
  På försommaren är vattnet kyligt så att armens hud knottrar sig. Efter midsommar blir det långsamt badvarmt och på hösten in i slutet av september är det fortfarande så varmt att signalen ”möjligt bad” går från handen in i hjärnan.
   En av förra sommarens vackraste dagar gick vi till sjöss. .
Jag satt bekvämt i ”Tvålkoppen” en tvåmans kajak byggt i Polen som inte kapsejsar i första taget. Solen värmde, vattnet var klart och vinden svag. Över våra huvuden kretsade högt upp en av Öns tre havsörnar. Bättre än så här kunde det inte bli. Båtliv när det är som bäst. Meningen med livet.
 Jag vet att somliga inte anser att en kajak är en ”båt”. Om vi går på Smiths definition från år 1899 av ”båt” så passar kajaken in med undantag av paddeln. ”För idrottsändamål som icke är större att den kan ros av en man”.
 I vår första båt om var en koster var fribordet så lågt att vattenytan låg nära för handen. I nästa båt blev fribordet något högre så jag måste luta mig över relingen för att nå ner. I nästa segelbåt var fribordet så högt och med mantåg och pulpit i vägen måste jag kravla mig ut för att få ner handen och då skavde relingslisten mot bröstbenet och det var inte lika skönt längre.
  Nu har vi också en mindre öppen båt med utombordsmotor och ett fribord lagom stort för att jag skall kunna doppa ner handen när som helst och inte minst – känna efter om havstulpaner har knaprat sig fast i vinkeln strax under aktern som brukar vara mest utsatt.
 ”Farsan – hur känns det att inte få köra båten”, sade äldste sonen  när han senare körde ut oss till badviken i havsbandet. Jag satt på toften som en annan skärgårdsturist.
  ”Det är lugnt”, svarade jag. Att inte alltid vara skeppare är numera ett privilegium. Sönerna som är uppväxta i båt har bättre koll på läget. Min balans är inte är så bra som i unga år.
Jag fortsätter att längta efter att få smyga ner handen i vattnet och man vet aldrig vad som finns därnere under den lugna ytan....




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar