fredag 12 april 2013

Norviksspaning: SJÖFARTEN ÖKAR PÅ ÖSTERSJÖN






Dags att sätta spaden i marken, säger Johan Castwall VD för Stockholms hamn i senaste numret av "Via Stockholms hamn", hamnens egen tidning. Han hoppas att villkorsprövningen för Stockholm Norviks hamn snarast tas upp i Mark och miljödomstolen i sommar. Tillståndet att bygga är redan klart - nu väntar hamnen bara att få förhandla om under vilka villkor de får bygga och driva hamnen.
  Östersjön fortsätter att vara ett hett hav för sjöfart trots den rådande lågkonjukturen. Containervolymerna stiger kraftigt och det är bara på rorosidan som vikande siffor noterats. 2000 fartyg rör sig ständigt på Östersjön med gods och människor.
  Östersjön bedöms vara en marknad med starkare tillväxt än övriga Europa. En förklaring är västländernas behov av råvaror och konsumtionsvaror från Ryssland, Ukraina, Vitryssland och de baltiska staterna. Tillväxten under 2013 uppskattas till 2,4 procent och nästa år stiger till 2,9 procent.
  Länderna runt Östersjön svarade år 2011 för ca 27 procent av de totala svenska varuexporten och 41 procent av vår totala varuimport (källa: Kommerskollegium)
   Under 2011 hanterades 839 miljoner ton gods under året - en ökning med 3,7 procent året innan. Ryssland är numera med i handelsorganisationen WTO vilket förenklar och stärker handeln i Östersjöområdet.
  Ett stort steg fram för sjöfarten på Nynäshamn var när Stena Line  tog över rutten Nynäshamns-Ventspils från Scandlines.
 Turismen i Österjön bidrar till högre puls i Östersjön Över 12 miljoner passagerare reste via hamnarna i Stockholm, Nynäshamns och Kapellskär plus alla kryssningspassagerare.
  I ett längre perspektiv fram till år 2050 kommer mängden gods på Östersjön att öka med över 80 procent enligt bedömare. Om statens miljömål skall nås måste mer gods gå med fartyg. EU har satt upp målet att 30 procent av all godstrafik som transporteras längre än 30 mil idag skall föras över från järnväg- och vattenvägar fram till 2030.
  Energiförbrukningen för att transportera ett tid gods på fartyg är bara en sjättedel i jämförelse med att göra det med lastbil.
 Fartygen blir större i och med sjöfartens effektivisering och därför blir hamnar med större djupgående mer attraktiva Nya godshamnen Stockholm Norvik som har ett naturligt djup på 16 meter blir därför mycket attraktiv.
  Stockholm växer nu med cirka 35 000 personer varje år och alla  människor i regionen kräver en tryggad varuförsörjning. Målsättningen är att mer av de varor som idag körs mellan Göteborg och södra Sverige till Stockholm skall gå sjövägen.
  Det enda synliga hot mot sjöfartens utveckling på Östersjön är de nya tuffare svaveldirektivet som skall träda i kraft 2015. Det väntas av vissa bedömare föra över mer gods på landsvägarna från sjöfarten. På fem till tio års sikt antas lagstiftningen hinna i kapp så att samma regler gäller för hela och Europa och då kommer inte konkurrensen att snedvridas. Men sjötransporterna blir hur som helst dyrare. 
  Stora vinnaren i det korta perspektivet blir Kapellskär där 700 miljoner kronor nu skall satsas för att rusta upp hamnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar