måndag 6 januari 2014

Båtspaning: GLES MÄSSA SEGLAR UPP





Bildtexter: Överst: Nya Båtfolket. Ovan mitten: Dubbelruffad Albin 25 när det begav sig på 70-talet. Nedan mitten Båtförsäljningens uppgång och nedgång. Nedan: IF-båt (Internationella Folkbåten) Välseglande veteranbåt numera
_____________________________________________
Så var det dax igen - årets båtmässa Allt för Sjön. Den öppnar i mässhallarna Stockholm 1-9 mars 10-18 lördag-söndag 10-18 och vardagar 12-20. Tydligt miljövinkel i budskapet. Östersjön håller på att gå åt helvete om inget görs. Slut med båtåka?
  Båtmässor började för mig 1966 i Storängsbottenvägen ut mot Lidingö. Då fanns det träbåtar på riktigt som luktade tjära. Nu är det på sin höjd en och annan repstumpsom doftar på riktigt.
  Årets mässa lär bli glesare jämfört med tex rekordåret 1976 då det såldes ca 50 000 flytetyg. Får se om jag orkar ta mig dit. Jag gillar båtmässor trots att båtfacket i plånboken numera är tomt. Familjens båtköp på mässor har genom åren som gått varit varit tre stycken plus diverse nödiga och onödiga tillbehör.
  En båtmässa är en stormarknad för nöjesbåtar en slags drömfabrik. Intresset hos nya grupper finns kvar. Fick nyss ett vykort från en båtkille i Petra, Jordanien som var där och sportdök. Han ville ha ett möte på mässan. och få några råd och tips och lite båtsnack. Det Nya Båtfolket tycks ha många intressen synbart efter råd och läge.
  Vi får se. Jag brukar numera köpa en färgburk och en fleecetröja och snacka och gå hem och läsa Sven Barthels bok Strandhugg. 
   Det kunde vara värre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar