torsdag 6 augusti 2015

Kulturspaning: VETERANBÅTAR I NYNÄSHAMN!








Bildtext: Överst NSS klubbhamn i Fagerviken. Andra och tredje bilden visar skärgårdskryssaren SK 55 Thalatta under segel. Hon är byggd 1912 och skall vara med i helgens veteranbåtsfestival. Nedre bilden kappsegling med klassiska segelbåtar från OS-jubileet 2012. Helgen show är delvis en repris.

  Nu är det veteranbåtsshow igen i Nynäshamn. Idag torsdag ligger skärgårdskryssare SK 55 Thalatta förtöjd med aktern mot restaurang Kroken i gästhamnen. Hon är byggd 1912 på Holms varv i Gamleby och restaurerad varsamt. Nuvarande ägare är Kurt Rasmussen och Clas Stenberg.
  Thalatta är med i helgens veteranbåtsfestival i samband med NSS Nynäshamns Segelsällskap 100-års firande. Festivalen är lite av en repris av det lyckade arrangemanget 2012 med anledning av OS-seglingarna i Nynäshamn 1912. 80 000 besökare i runda tal var nere vid Kusten och kollade in båtarna.
  I årets upplaga utlovas uppvisningar av klassiska båtar, veteranbilar och flyguppvisning. Bengt Parmell är festivalmiral.
   De som orkar bevara våra flytande kulturskatter kan sällan tala om hur mycket pengar och tid deras arbete tar. Det handlar om kärlek och passion, svarar de flesta. 
  Gamla träbåtar hamnar ibland i "ruttna raden" som de flesta båtklubbar ståtar med som en rest av den förgångna. Träbåten försvann som nöjesbåt i början av 1960-talet då den glasfiberarmerade plasten slog igenom. Masstillverkning av båtar blev möjlig - på gott ont. Rekordåret "all time high" var 1976 då den såldes ca 50 000 båtar i Sverige.
  Samtidigt som plastbåtarna tog över steg intresset för gamla träbåtar. Idag är det närmast status att äga och förvalta en träbåt.
  Författaren Anders Åkerman redovisar cirka 300 unika segel- och motorbåtar i sin bok "Unika svenska båtar" från 1988. Sedan dess har flera båtar tillkommit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar