tisdag 11 augusti 2015

Båt-Frågan: FLYTSÄKERHET OCH BRANDSKYDD I TOPP!


Bildtext: Överst båt strax under fem meter i skrovlängd som ska tåla sju personer ombord. De skall kunna använda båten som livflotte om den vattenfylls. 
   Nedan småbåt med flytkroppar i för, akter och i sidorna. I de osäkra småbåtar som sjunkit vid tester så hade båttillverkare "glömt" att placera ut flytmedel i dolda utrymmen en detalj som båtköparen/konsumenten knappast kunde känna till. CE-märkt småbåt i denna storlek skall kunna flyta vattenfylld. 

Fråga: Jag har följt dina skriverier genom åren. Känns som att du fokuserat hårt på säkerheten hos fritidsbåtar alla kategorier. Vilken fråga har varit viktigast? 
    Har vi möjligen överdrivit säkerhetsarbetet då de flesta båtar för det mesta är ute i gott väder?
    Lena O

Svar: Flytsäkerhet och brandskydd, sätter jag främst även om det är svårt att gradera säkerhetsdetaljer. På 1960-70-talet var det lite si och så med flytsäkerheten. Flytprov med några 
 populära båttyper avslöjade till exempel att en av våra stora varuhuskedjor sålde småbåtar som inte flöt. De sjönk om de vattenfylldes. Debatten blev våldsam. Kunde det vara sant? Sedan kom de "osänkbara" båtar i reklamen.
  Sjunkna båtar och brinnande båtar fortsätter att rapporteras även denna båtsäsong 2015. 

  • SENASTE NYTT:
  •  Tidningen Skärgården rapporterar i sitt senaste nummer (33) om styrpulpet som brann och stod på grund. Utanför Ornö ca 25 sjömil räddades en båt som tog in vatten. Båtens botten hade spruckit och vatten strömmande in.
  •    En fritidsbåt sjönk med fem personer ombord vid Rörskäret norr om Herräng Fyra personer simmade iland medan den femte stod kvar på botten vid den sjunkna båten. 

  Av rapporterna framgår att Sjöräddningen hade mycket att stå i senaste helgen då skärgården hade  sommartemperaturer. Många båtar ute på böljan.
     Under debatten om flytmedel på 1970-talet  talades det mycket om vilket flytmaterial som var det bästa och var i båten flytkropparna skulle placeras. Om båten vattenfylldes och slog runt fick den inte bli så stabil att den inte gick att vända rätt och länsas på vatten. Plastskum användes flitigt som  flyt- och distansmaterial. Ytterst handlade det om vilken byggmetod som var billigast. Första oljekrisen 1973 ställde hårda krav på båtindustrin då priserna på råmaterial höjdes rejält.
  Småbåtar under ca 5 meter i skrovlängd används ofta flitigt för fiske i ibland oroliga vatten. Om de råkar bli vattenfyllda skall de fungera som en livflotte för besättning tills hjälp anländer. Det såldes båtar med handtag i kölen att hålla i om båten kantrade och slog runt. Sveriges mest vanliga båttyp. Folkets båt. Fortfarande.
   Båtindustrin försökte länge hitta en modell för vilka normer som skulle gälla. Efter en serie misslyckade långbänkar så kom sjöfartsverket som med sin båtstandard lyckades skapa enighet kring flytbarhet med mera. I skriften "Nordisk Båtstandard" från 1990 finns det mesta nedtecknat. Normerna gällde för hela Norden även Finland.
  När Sverige gick med i EU så kom normerna in i EU:s fritidsbåtdirektiv som ligger till grund för CE-märket. Svaga punkten idag är tillsynen. Förhoppningen är därför att båtindustrin följer de riktlinjen som gäller. Det vet vi inte säkert. Flytbarhetstester är numera sällsynta. Något obligatorium blev det aldrig tal om. 
  Brandskyddet sätter jag gärna högt på listan. Här finns mycket att peka på. Motorrumsfläkt som måste gå innan motorn startas, separata utrymmen för batteri och bränsletankar, koll på kopplingar, placering av bränsletankar med mera. 
    Yrkessjöfarten är sedan länge mycket skeptisk till bensinmotorer i båtar.Men även dieselmotorer kan vara brandfarliga. Varje båtsäsong inträffar brandolyckor med fritidsbåtar, oftast äldre som har brister i installationerna. Bränderna sker ofta vid tankning.
  Överdrivet säkerhetstänk? Kan det bli så?
   Båtfolket sätter gärna friheten före statlig kontroll. 
     "När inget hjälper gäller det att dö som en gentleman till sjöss", sade en brittisk långseglare när det begav sig.
   Tryggheten på sjön handlar mycket om sjösäkerhet. Ovana båtfarare skall ha en båt som kan ge det där lilla extra om det händer nåt.
  Under åren har många båtolyckor inträffat som skulle ha undvikits om säkerheten i båten varit högre. Men besättningens förmåga och omdöme är naturligtvis lika avgörande för tryggheten ombord.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar