fredag 30 oktober 2015

Hamnspaning: ETT STEG FRAMÅT FÖR STOCKHOLM -NORVIK



  
Den planerade godshamnen utanför Nynäshamn - Stockholm - Norvik - närmar sig i bästa fall byggstart inom ett år..

  Mark och Miljödomstolen meddelade på fredagen den 30 oktober ett JA till byggande och drift av hamnen. De särintressen som försökt stoppa hamnen har inte fått gehör. Dagen dom kan överklagas till HD Högsta domstolen. Först måste prövningstillstånd beviljas. Säger HD nej är det klart för byggstart. En glädjande dag säger Stockholms Hamnar AB som också fått klartecken för järnvägsplanen till den framtida godshamnen Stockholm-Norvik
   Den aktuella domen från omfattar tre delar:

  • Fastställt tillstånd med några mindre ändringar jämför med föregående.
  • NCC Roads AB får tillstånd att bygga en tillfällig hamn för utskeppning av den sprängsten som ska bort i området för att ge plats åt ett logistikcentrum
  • Undersökning av eventuellt behov av sanering av botten utanför oljeraffinaderiet
  • Stockholms hamnar AB skall utreda frågan om hur olägenheter av transporter till och från den framtida godshamn skall minska. Ett industrispår kan byggas ner till nya hamnen som kan ta över en stor del av de containrar som blir aktuella.
Kommentar:
  Det nya beskedet är glädjande inte minst för Stockholmsregionens befolkning som ökar i snabb takt. Den nya godshamnen kommer att effektivisera transporterna in till tätorten och på sikt avlasta både vägar och järnvägar som idag kör godset långväga från södra och västra Sverige.
  Miljömässigt är den nya hamnen ett steg i rätt riktning att få bort stora fartyg från inre skärgården. Den djupa inseglingen ca 15 meters djupgående bör få effekten att större containerfartyg kan anlöpa hamnen och därmed minska antalet anlöp från flera mindre fartyg. Hamnen har dessutom alla möjligheter att vara isfri jämfört med inomskärsleder vilket är en klar ekonomisk fördel för sjötrafiken.
  I övrigt är det svårt att förstå behovet av sanering av havsbotten. Stora fartyg tas redan in till Nynäshamns oljeraffinaderi med hjälp av stora effektiva bogserbåtar som kan både puffa och dra.
Begreppet "nödankring" låter inte seriöst mot bakgrund av dagens moderna teknik. Varför inte låta bottensedimentet få ligga orört? 

1 kommentar: