tisdag 6 oktober 2015

Båtspaning: TVÅ OVANLIGA GRUNDSTÖTNINGAR




  Två spektakulära grundstötningar har inträffat i seglarvärlden denna säsong. Först var det en av de maxade tävlingsbåtarna i kappseglingen jorden runt Volvo Ocean Race som brakade upp på ett rev i Indiska Oceanen. Båten Team Vistas (nedre bilden)  skadades svårt i botten av den vassa korallen. Besättningen klarade sig men fick stanna på revet en tid innan de hämtades. Ett stort handelsfartyg kom sedan och hämtade den skadade båten som fraktades till Europa för att repareras och enligt utsago fortsätta racet. Denna operation måste ha kostat en slant men pengar tycks det finnas gott om hos de som sponsrar dess seglingar.
  Den andra grundsmällen inträffade 20 sjömil utanför Rio i Brasilien. Grundstötningen lär ha inträffat strax efter målgång i en kappsegling jorden runt för "nybörjare och amatörer" enligt media uppgifter. Båten heter LMAX Exchange (övre bilden) lär ha klarat sig oskadd liksom besättningen. 
  Varför har dessa båtar gått på grund?
   De har satellitnavigator GPS som visar rätt på några tiotals metrar liksom elektroniska sjökort. Dessutom radar och ekolod. Båtarnas navigatörer borde i realtid veta sina positioner. Undantag kan vara okända grund. 
       Litar besättningen för mycket på tekniken?
  När radarn kom till handelsflottan efter andra världskriget slut talades det skämtsamt i sjömanskretsar om "captains box". Radarn var befälhavarens som kan bevakade strängt. Det byggdes upp en illusionen att radarn garanterade att inga kollisioner skulle inträffa om radarn var påslagen. Konsekvensen blev ett antal radarkollisioner mellan fartyg som misstolkat sina kurser. Mest spektakulärt var kollisionen mellan de två passagerarfartygen Stockholm och Andrea Doria på 50-talet. Ett fartyg sjönk och många omkom. 
  För att undvika radarkollisioner började fartygsbefälet att plotta kurser från mötande fartyg och beräkna passageavstånd för att göra mötet så säkert som möjligt. Radarn betraktas sedan dess som ett hjälpmedel och inte undantar till exempel utkik under gång.
   Hur har det gått till i de två aktuella fallen? Båten Team Vistas tycks ha brakat på revets i mörker. De visste sannolikt inte om revets position. 
   Hade de koll på besticket?
  Andra båten LMAX Exchange måste ha lämnat allt ansvar åt ödet efter målgång. Uppgifterna om smällen är knapphändiga. 
   Flera intressant frågor väntar på svar.
  
  
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar