måndag 19 oktober 2015

Miljöspaning: MILJÖFARLIGA TRANSPORTER I OLYCKSDRABBAD FARLED?






Bildtester: Ovan: Det smala sundet Brandalssund - en hårnålspassage som måste passeras för att ett fartyg skall ta sig in till Södertälje hamn.
  Nedan ryska oljetankern Tsesis efter grundstötning i Södertäljeleden vid Fifång. Hundratals ton olja rann ut och kletade ner bland annat Torös vackra stränder.
__________-
En av ostkustens mest olycksdrabbade farleder - Landsort - Södertälje - skall nu utredas för att kunna ta emot miljöfarliga sjötransporter. Trafikverket har gett Sjöfartsverket i uppdrag att göra en farledsutredning mellan Landsort och Södertälje. Syftet är att den skall bli "större och säkrare."
  Det var i denna farled som den ryska oljetankern Tsesis grundstötte nära Fifång år 1977  och orsakade ett stort oljeutsläpp som smutsade ner stora delar av skärgården inte minst stränderna på Torös ostsida - ett kustområde som ingår i Nynäshamns kommun. Staten fick betala oljenotan på tiotals miljoner kronor efter en segsliten juridisk process. 
   5,9 meters grundet som oljetankern grundstötte på var inte utmärkt i sjökortet. Sjöfartsverket kände till grundet med hade underlåtit att informera lotsen som först gavs skulden till olyckan men som sedan friades helt. 
    Den kartograf Anders Ahlmark  som avslöjades verkets mörkläggning av olyckan miste jobbet och blev "Fången på fyren!" när han tvångsförvisades till en fyr ute i havet.
  Den nuvarande godstrafiken in till Mälaren - Storstockholms vattenreservoar - förväntas utöka. Det är en sjötrafik som bland annat går in till Västerås. Oljeprodukter är tänkt att köras med båt in till Södertälje sedan oljetankers till Loudden i Stockholm har upphört. Målsättningen är att öka djupgående för oljetankers och andra fartyg från nuvarande 9 meters djupgående till 11.5 meters djupgående. Då måste trånga passager muddras till exempel tvärgiren i Branddalssund.
  Bertil Skoog farledskonstruktör på Sjöfartsverket säger att den nuvarande farleden är "smal och krokig" och att ett parti är Sveriges mest olycksdrabbade. i ett uttalande till tidningen "Sjörapporten" verkets egen tidnings senaste nummer. Dock nämns inte Tsesis-olyckan som blev ett stort bakslag för verkets trovärdighet.
  En så kallad åtgärdsvalsstudie har redan genomförts och visar på att höja "säkerheten och öka kapaciteten" i farleden. Alternativa delar av farleden behöver utredas som sägs vara "bredare och krävs små muddringsinsatser". Att bredda och förbättra den nuvarande dragningen av farleden kräver omfattande muddringssinsatser.
  Nästa steg i utredningen är att göra en rekognosering av farleden med Sjöfartsverkets arbetsfartyg Candela. Alternativa farleden skall testas i simulator på Lindsholmen i Göteborg.
  35,4 miljoner kronor är budgeten för farledsutredningen som beräknas arbeta fram till juni-juli 2017.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar