torsdag 21 januari 2010

Elmotordrivet Durkslag






Mats Hägglund från Tistelholmen har sänt följande flaskpost med bilder av sin elmotordrivna roddbåt. Så här skriver han:
"Skåda här min installation av topplanterna och elmotor- ochkraftinstallation på roddbåten Durkslaget vid Mor Annas Brygga omförmiddagen den 27:e december 2008. Denna årstid laddas ackumulatornfrån Biltema dåligt över solcellspanel så då får jag tjöpa elektrånerfrån Plusenergi Aktiebolag i Gôtebôrg!!!!!"
Halvfart fördubblar driftstiden!
Sjövet Bakgrund
1 december 2009:Är små elmotorer för båtar bara leksaker? Den frågan har väckts sedan Nimbus nyligen premiärvisat sin nya elbåt i bamseklassen. Nej, små elmotorer är inga leksaker men de förutsätter att brukaren begränsar sitt bullerfria och miljövänliga båtliv. Att köra på halvfart fördubblar driftstiden.I USA som normalt utpekas som ledare i energislukarligan har elmotorer för båtar använts sedan 1930-talet och varit ett komplement till den bensindrivna utombordsmotorn. Elsnurran kan användas i ställer för åror i sjöar där förbränningsmotorer med miljöfarliga utsläpp är förbjudna.Elsnurran är enkel och lätthanterlig. En likströmsmotor driver en propeller som är direkt kopplad till elmotorns axel, Alla rörliga delar hamnar under vattnet och motorgången blir nästan ljudlös.Elmotorn och propellern är monterade på ett rostfritt riggrör. Överst på röret sitter ett manöverreglage för fram och back och för olika hastigheter. Reglaget är steglöst eller har 3 till 5 olika lägen. Backförmågan är sämre än framförmågan. Från manöverdelen går två kablar med klämmor till batteriet.Riggröret kan höjas eller sänkas med en justerbar fästanordning. Riggen kan ställas in i olika vinklar i förhållande till akterspegeln. En omsorgsfull inställning där propellern hamnar på rätt djup, höjer avsevärt verkningsgraden. Propellern kan lätt ”kavitera” (suga luft) om den sätts för högt. Märks genom virvelbildning med åtföljande gurglande ljud.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar