söndag 24 januari 2010

Hårda tag för Jessica!











Seglarvärldens unga soloseglare Jessica Watson 16 år har råkat ut för mycket hårt väder efter Passagen av Kap Horn. den 13 januari. Stormen varade i cirka åtta timmar och vindstyrkan var tidvis upp i cirka 35 meter per sekund orkanstyrka. De höga sjumetersvågorna orsakade fyra så kallade "knock downs" det vill säga Ellens Pink Lady krängde så kraftigt att masttoppen låg under vattenytan. Inge större skador rapporterades förutom en knäckt targabåge över sittbrunnen (se bild!) och att vindmätaren i masttoppen slutade fungera. Ombord i ruffen var allt huller om buller. Jessica var trött och sliten och full med blåmärken och hade under stormen surrat fast mig säkerhetsselen och undvikt vara upp på däck. Segelföringen i det hårda vädret bestod av en stormfock. Autopiloten fungerade utan anmärkning.
(Foto: JESSICA WATSON. Bilderna visar "Jesse" före avseglingen från Sydney den 18 oktober 2009. Stormbilden är tagen strax innan vädret försämrades kraftigt. Bilden nedan targabågen som fick sig en knäck vis en av de fyra "knock downs".)
Så här berättar "Jesse" på sin blogg om de dramatiska timmarna i Sydatlanten då stormen kastade runt båten som en vante i den upprörda sjön:
"Jag tror man kan säga att Ellens Pink Lady har visat sig vara en väldigt tuff liten båt! När det var som värst som kom tankarna varför jag håller på med detta, och något bra svar kom jag inte på. När det var som värst så fick min mamma hemma i Australien ett telefonsamtal från RCC ett räddningscenter som har koll på mina nödsändare EPIRP om de löser ut. En av mina nödsändare placerad i ruffen hade lösts ut när båten kastades runt. Lyckligtvis fick jag direkt kontakt med familjen hemma innan den värsta paniken brutit ut.
Det känns som om jag åldrats tio år på dessa åtta timmar. Jag har städat upp det värsta och fått sova några timmar. Nu väntas vinden mojna och när jag för en stund sedan tittade upp på däck så kom ett par delfiner. Det kändes som om de kollade om båten och jag var kvar på havet efter stormen...
Nu fortsätter 16 årigaa ensamseglaren Jessica Watson från Australien sitt världomsegling. Hon passerade Kap Horn den 13 januari och styr nu nordvart mot lugnare breddgrader för att sedan sätta kursen mot en punkt söder om Afrika. Hon startade sin segling från Sydney i Australien den 18 oktober och har nu nått ungefär halvvägs efter 100 dygns segling. 11.000 sjömil återstår att segla innan hon når hemmahamn i Sydney, Australien någon gång i maj enligt den senaste beräkningen. Om det går vägen så blir Jessica Watson yngsta ensamseglaren runt jorden någonsin. Henns segelbåt är en 34 fots Sparkman & Stephens och heter Ellens Pink Lady(EPL).

Mer om Jessicas segling finns att läsa på http://jessicawatson.com.au/

1 kommentar:

  1. Ohoj Jesses vänner!
    Jesse texter är hämtade ut henns blogg och på vägen hit mörbultad av en översättningmotor som förvränger ord och stavning från engelska till svenska, Jag försöker rensa så gott jag kan. Ibland kan det blir lite obegripligt berättad av en ensamseglande 16 åring i Sydatlanten.

    SvaraRadera