fredag 8 januari 2010

Allt för Sjön på G. Kvinnor nya båtköpare





Burr, trot om du vill i iskylan - snart är de dags igen för årets stora båtmässa som brukar locka över 100 000 besökare. I år bli det kanoter i en specialutställning. De fyra sista dagarna av båtmässan Allt för sjön, den 11–14 mars, går Vildmarksmässan och Svenska Flugfiskemässan parallellt med båtmässan.

Kanotavdelningen blir en naturlig övergång mellan skärgård och vildmark i den 10 000 kvm stora nybyggda delen av A-hallen. Besökaren får under dessa dagar möjlighet att uppleva tre mässor till priset av en, säger Stockholmsmässan i ett pressmeddelande. Entréavgiften på 140 kronor ger då inträde till alla tre mässorna.
Lågkonjunkturen till trots har båtåret 2009 varit gott, framförallt under sommaren och hösten. Under juli och augusti tog båtförsäljningen fart rejält och visade bättre siffror än på flera år. Det visar färska siffror från Sweboat, båtbranschens riksförbund. Höstmässan Scandinavian Boatshow såg en ökning med fem procent i antal besökare jämfört med föregående år. Förra årets upplaga av Allt för Sjön såg dessutom en uppgång i försäljningen av båttillbehör och kläder. Tillbehörsavdelningen kommer att växa ytterligare till nästa år.
Huvuddelen av Vildmarksmässan och Svenska Flugfiskemässan kommer att förläggas till den helt nya mässhallen som invigs i februari och är en förlängning av A-hallen.
Cirka 100 000 besökare besöker årligen Allt för Sjön. Vildmarksmässan och Svenska Flugfiskemässan hade 2009 drygt 23 500 besökare under tre dagar, vilket var en ökning med 25 procent från föregående år. Under de fyra dagar som mässorna i år går parallellt väntas totalt cirka 70 000 personer bege sig till Stockholmsmässan.

• Svenskt Marintekniskt Forum, har tillsammans med nätverket Kvinnor på sjön undersökt vad kvinnor vill ändra på i fritidsbåten. • En enkät med drygt 300 svarande visade på ett antal situationer i fritidsbåtar som kvinnor skulle vilja vore enklare.• Resultaten presenteras på Scandinavian Boat Show i Stockholm 4-8 november.

Kvinnor blir ny stark köpgrupp
för båtbranschen.
Båtbranschen i Sverige behöver nya kunder.En stor kundgrupp med växande köpkraft är kvinnor. Hundratusentals kvinnor i Sverige längtar till ett liv på sjön, enligt Stockholmsmässans tidigare undersökning. Men vad hindrar dem? Vad kräver kvinnor av ett liv på sjön?
Undersökningen visar att det rör sig om allt från att hoppa i land (och komma upp på båten igen) i naturhamn, till design av sittbrunn och förvaringslösningar inombords.
Utredningen i sin helhet presenterades i Svenskt Marintekniskt Forums monter på Scandinavian Boatshow i Stockholm 4-8 november 2009. Alla mässbesökare, både manliga och kvinnliga, är välkomna att bidra med sin syn på hur livet i fritidsbåt kan bli bättre. Här får också hela fritidsbåtsbranschen möjlighet att visa på de lösningar som redan finns utvecklade.
– Vi ser fram emot att få mer input på mässan, både av besökare och branschfolk, säger , verksamhetsansvarig för Svenskt Marintekniskt Forum. Vi vet att båtbranschen är kraftigt mansdominerad och att det därmed är lätt att förbise vad som hindrar kundgruppen kvinnor att växa sig stark.
Affärsutvecklingsföretaget Ampersand har anlitats för att undersöka hur fakta från undersökningen och mässan kan tas vidare. Ampersand ägs och drivs av fyra kvinnor från Volvo Personvagnars konceptbil YCC, bilen där alla beslut fattades av kvinnor.
– Bilvärlden hade inte heller sett kvinnan som den köpstarka kund hon är. Men vi vet att kvinnan står för en tredjedel av bilköpen i Sverige och påverkar 80 procent av dem. Vi utgår från att potentialen är lika stor i båtvärlden, säger Tatiana Butovitsch Temm, vd för Ampersand.
Den svenska båtproduktionen var 2008 omkring 13 600 båtar med ett tillverkningsvärde av ca 3,1 miljarder kronor, alltså en snittkostnad på 228 000 kronor per båt. Det innebär att tusen nya båtköpare motsvarar ett tillskott till branschen med 228 miljoner kronor, en ökning med 7,3 procent. Tiotusen nya båtköpare ger ett teoretiskt tillskott på 2,3 miljarder kronor.
– Då är inte exportintäkterna inräknade, säger Patric Westdahl. Men vi vet att kundgruppen köpstarka kvinnor växer i hela världen.
Harvard Business Review skriver i sitt septembernummer 2009 om ”den kvinnliga ekonomin”: Som marknad sett representerar kvinnor en större möjlighet än Kina och Indien tillsammans. Så varför är företag så dåliga på att serva dem?
- Det tänker vi hjälpa båtbranschen att ändra på, säger bestämt.
En studie som Stockholmsmässan genomförde 2006 visar att 2,5 miljoner svenskar, som i dag inte är delaktiga i båtlivet, drömmer om ett liv på sjön. De är mellan 25 – 45 år, kvinnor är i majoritet, och de ser själva upplevelsen till sjöss som det primära. De lever tillsammans, sambo eller gifta med barn. De bor relativt ofta i lägenhet, vanligen i mellanstora städer och ekonomiskt ligger de på genomsnittet.

2 kommentarer:

  1. Ohoj alla fåtöljseglande vänner! Båtmässa på gång, inte klokt egentligen. Nu är båtmässan en drömfabrik som vi sällan missar. Jag har besökt alla båtmässor sedan 1966 och budskapet är detsamma år efter år - båtlivets fröjder består. På en mässa fanns till och med tjärdoftande trall och måsskrik i högtalarna.
    "All time high " var året 1976 då det såldes cirka 70 000 båtar i Sverige. Räntan kunde dras av på deklarationen och inflationen åt upp kapitalskulden. Rena drömvinsten att köpa båt. Idag är försäljningen inte ens hälften.
    I år är det läget kärvare och kanske därför så kommer nu kanoter och fiske in i bilden. Andra miljfrågor som rör båtlivet är toalettutsläpp, körkort, och annat som sägs hota det "fria" båtlivet. Hur som helst blir det ett spännande båtår.

    SvaraRadera
  2. Ohoj igen! 50 000 båtar såldes 1976 - inte 70 000. Rätt ska vara rätt!

    SvaraRadera