onsdag 24 november 2010

Än så är det långt till vår....

Låta båten ligga kvar i isen i vinter? Förra vintern låg många båtar i Nynäshamn kvar i isen som tex den här segelbåten med bomkapell och allt. Båten klarade sig bra, Vad som kan ta stryk är bottengenomföringar och vattenlås för toaletten som kan frysa sönder och då kan båten sjunka när isen smälter på våren. Kolla försäkringens villkor om vinterskador? Inte klockrent att du får ut pengar om det fryser sönder.
En bra tips är att låta utombordsmotorns växelhus stanna kvar i vattnet som fram mot december brukar vara varmare än luften. Motorns impeller som pumpar vatten till kylning kan frysa sönder.
Onsdagen den 22 december är det vintersolstånd och då vänder det mot ljusare tider. Någon gång i januari brukar solen bli lite skarpare.
Min vän Tage som fiskade i sin ungdom i hela Östersjön brukade säga - "ingen fara med is så länge du har vatten under kölen".
________________________________________________
Mars 2010 Nynäshamn. Allt går igen i båtlivet, vilket framgår av följande text som skrev i mars 2010 när isen låg tjock i skärgården. Får se vad som väntar denna vinter. Noterar att sjömannen och fiskaren Tage som lämnat oss fanns med i texten. Det är viktigt att lära sig av "de gamle".
Är du vinterliggare? I så fall ta en koll på dina bordgenomföringar till toalett, kylvatten, självläns med mera. Risken är att vårfloden och issmältningen spelar dig ett spratt och båten sjunker. Garanterat bli det en sur fajt med försäkringsbolaget som inte gillar frostskadade båtar.
Den stränga vintern med månadslång sträng kyla har byggt på ett kraftigt istäcke i skärgården. Isläget i Östersjön är det värsta på 14 år. Båtägare som lämnat sina båtar i sjön under vinter i hopp om mildväder möter nu en isbåt på väg att bli sönderkramad av en halv meter tjock is.
”Så länge du har vatten under kölen är det ingen fara”, sade Tage en 86-årig fiskare när frågan kom upp. Hans lugnande besked kanske gäller men mycket hänger på om bottengenomföringar är intakta. Fryser en sådan sönder kan det bli kraftiga läckage senare i vår och då rinner vatten in och båten sjunker.
Dåliga skrovgenomföringar toppar ålderkrämporna på våra fritidsbåtar. Det är slangklämmor och slangar som inte håller måttet. Det visar bland annat Svenska Båtunionen SBU:s statistik som redovisas i senaste numret av medlemstidningen Båtliv. 214 anmärkningar riktas mot skrovgenomföringar.
Merparten av Sveriges fritidsbåtar är från åren 1965 – 95 och antalet år efter den första sjösättningen och ägarbyten har satt sina spär. Förutom kritik mot bottengenomföringar är det frostskadade sandwichlaminat, roder, läckage och gelcoatskador mellan skrov och köl på fenkölade båtar är åldersrelaterade brister på fritidsbåtar, enligt SBU:s Besiktningskommitté.
Den stränga isvinterns utgör ett allvarligt hot mot alla bottengenomföringar. Under sjöfartsverkets kritiska granskning av fritidsbåtars sjövärdighet så kom bottengenomföringar i fokus i de regler som utarbetade och som nu finns inbyggda i den EU-direktiv som styr CE-märkningen av fritidsbåtar.
Avlopp och utsläpp av toalett omfattas av stränga krav. På alla bottengenomföringar och avlopp som sitter lägre än 100 millimeter över vattenlinjen skall det vara avstängningskran och dubbla slangklämmor. Om överkant på en diskho sitter lägre än 350 millimeter över vattenlinjen så skall avloppet ha detsamma.
En stor och vanlig riskfaktor är spirallindade slangar av tunn PVC som går att sticka hål på med kniv. Principen för säker bottengenomföring är – går slangen till avloppet sönder, och vatten tränger in – så skall det gå att stänga av vattenströmmen.
För vinterliggare gäller det att stänga bottenkranarna och förse dessa med någon typ av köldmedel som ser till att kvarvarande vatten i kranen inte fryser så att höljet sprängs. Då rinner vatten in ändå.
På spaning efter vinterliggare har jag hittat flera övergivna motorbåtar med stora dyrbara utombordsmotorer som ligger begravda i is och snö. Jag har sett stor fyrtaktare på över 100 hästkrafter som betingar ett nypris av minst 100 000 kronor. Om vatten finns kvar i växelhuset riskerar kylvattenpumpen att sprängas sönder. Dyrbara reparationer väntar dessa båtägare både på motor och båt särskilt om ekipaget sjunker.
Stålbåtar kan också ha det jobbigt som vinterliggare, särkilt om de har några år på nacken och stålet i skrovet är rostigt. Jag kollade på en gammal skorv i en hamn som utsatts för stor ispress denna vinter och där nötningen från skarpa iskanter gör att rostflagor lossnar och ägaren väntar nu på att det skall gå hål. Då kan det blir aktuellt med träpluggar och andra varianter på läcktätning för att inte båten skall sjunka. Hur kul är det?
Några vinterliggare har valt att ha en eldriven propeller i vattnet för att försöka åstadkomma en virvelbildning som håller isen borta.
Årets stränga isvinter
har kommit som överraskning. För vi skall väl ta upp båtarna på vintern?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar