Bildtext: Här synes författaren i Nynäshamn när Ostindiefararen Götheborg anlöpte Nynäshamn för ett par år sedan. Hon är ett historiskt bevis för vad sjöfarten betytt för Sverige genom århundranden.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Saxat ur Newsmill: "Vi har alla seglat med Ostindiefararen Götheborg, några av oss på Kinaresan 2005-2007 Den 6 april fattas ett avgörande beslut för Ostindiefararen Götheborgs framtid. Kommunstyrelsen i Göteborg ska då välja väg när det gäller dess framtida stöd till världens största oceangående träfartyg. Valet förefaller stå mellan att finansiera basbehoven för fartyget eller att lägga upp det som museum. I det första fallet finns ett starkt intresse från näringslivet i regionen att stötta med finansiering för expeditioner och arrangemang. Under hela byggtiden och den första, omskrivna, seglatsen så tog näringslivet ett stort och tydligt ansvar för denna folkbildande marknadsföringsinsats. Totalt behövs en basfinansiering på 30 miljoner kronor fördelat över tre år. Ostindiefararen Götheborg är en manifestation av svensk handel, svenskt kunnande, svensk sjöfart och de svenska basnäringarna. Alla de människor som har engagerat sig i ostindiefararen Götheborgs uppbyggnad och seglatser har bidragit till att ta till vara förlorade kunskaper om hantverkskonst och segling. På havet är hon en kringresande paviljong likvärdig i marknadsgenomslag med en världsutställningspaviljong. Som museum på land är hon en attraktion men utan det starka, varumärkesbyggande inslaget som regionen och staden så väl kommer behöva i en framtida, skarpare konkurrens. Precis som stat, kommun och region satsade betydande belopp på att vara närvarande under Expo 2010 kan fortsatt satsning på Götheborg som seglande marknadsförare göras med de samhällsekonomiska vinster som görs av att visa upp sig i världen. Att 2011, när Göteborg som stad fyller 400 år, lägga upp symbolen för ett av de viktigaste bidragen till stadens tillblivelse på land vore ett politiskt misslyckande av rang. Oberoende av vilken väg politikerna väljer att ta måste, att säkra framtida seglatser och att Ostindiefararen stannar i vattnet som segelfartyg, vara det prioriterade målet. Vi tillsammans riktar en uppmaning till Göteborgspolitikerna att med egen kraft stödja och genom påverkan få andra i form av staten och näringslivet hålla Götheborg seglande för framtiden. Inte bara fram till nästa val, utan under de många år som finns kvar för fartyget att segla med stadens namn in i framtiden. Eddie Andréasson Sara Bandstein Nina Bark Ingrid Säfblad Drake Helene Eriksson Torben Hildemar Johanna Karlsson Rickard Roswall Marcus Törngren Marcus Wärli "
Kommentar: En skandal om inte Götheborg får segla vidare. Kan inte Kungen betala en slant bara för att visa att den marina traditionen betyder något för vår statschef!!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar