söndag 17 juli 2011

Nynäspejling: BLOCKERANDE SOPBILAR











Bild: Symbol för gågata. Bilfria Sergelgatan - gågata i Stockholm. Hamngatan nedför kyrkan I Nynäshamn är populär hos de utombys bilister som långtidsparkerar gratis. Stockholm
____________________________________

Två jättelika sopbilar från SRV blockerade på måndagen Centralgatan upp vid hörnan tilll Coop Konsum. De har parkerat i rad strax efter hörnan och mittemot stod en snedställd statsjeep och resultatet blev att det var nästan omöjligt att ta sig fram i gatans mitt. Tydligare kunde intye P-eländet på Nynäshamns centrumgata illustreras.

Stax därefter säger en handlare att centrum i Nynäshamn skulle dö om inte kunderna får köra fram till affären. Hur väl stämmer denna teori med de parkerande sopbilarna var chauffören sannolikt satt och fikade på kondiset intill. De hade nog fikat ändå om bilarna parkerats längre bort.

Är tiden inne att på ett vänligt men bestämt sätt säga farväl till de utombys bilister som inte minst sommartid under dagar och veckor gratisparkerar på Nynäshamns gator? En gata som till exempel är poppis hos P-snyltarna är Hamngatan nedanför kyrkan. Sommartid står här bilar i veckor, rapporterar en affärsidkare med utsikt över bilarna
I takt med att Nynäshamn förvandlas från en sömnig småstad till en levande förort till Stockholm så måste förr eller senare bli ordning på torpet när det gäller P-platserna. Kommunen har redan aviserat att P-platserna kring centrum skall avgiftsbeläggas från 1 oktober. En timmas gratisparkering för att hinna handla – sedan är det dags att öppna plånboken.
Att P-snyltarna det vill säga gratis långparkerare blivit ett problem märks inte minst hos Nynäshamns storhandlare ICA Kvantum och Coop Extra som infört P-skiva och stenhårt lappar den bilist som inte följer regelverket. Antalet bilburna konsumenter har därigenom ökat då det numera är lättare att få P-plats utanför butikerna.
Hur skall det då bli på Alkärrsplan utanför Coop Konsum och Systembolaget? Utbyggnaden är överklagad till regeringen. I väntas på beslut växer det jättelika parkeringshuset upp ur marken vid Mörbyvägen nedanför sjukhuset. När bygget är klart blir det plats för flera hundra betalande bilister.
HSB-bygget Hamnklippan på Floravägen frigjorde ett antal P-platser och nämnda gata är nu belamrad med bilar från morgon till kväll ända ner mot Svandammsskolan. Det ser inte bra ut och framkomligheten för inte minst cyklister har minskat.
En varsam reglering av Nynäshamns P-platser tjänar vi alla på. Vi skall inte längre stå med mössan i hand och ge gratisplats på långtidsparkerare som lämnar staden för andra nöjen så fort de låst bilen.



I spåren av en växande P-anarki i Nynäshamn - är det tid för en ny debatt om en bilfri Centralgata i Nynäshamn? Försöket för några år sedan stoppades av de lokala handlarna med argumentet att centrum skull dö om inte kunderna fick köra bil fram till affären.



Vad är då en "gågata". Så här skriver Wikipedia.
"En gågata, bilfri zon eller bilfritt område, är ett område i en ort där man inte får köra bil eller andra motorfordon utan tillstånd från myndigheterna. Däremot får man cykla i gångfart. Tillstånd för motortrafik ges oftast bara till mindre lastbil som hämtar eller lämnar något i området, taxi, funktionshindrade och utryckningsfordon som ambulans, brandbil och polisbil, och det är önskvärt att hastigheterna hålls nere så mycket det går.
Sedan 1970- och 80-talen har flera tidigare trafikerade områden, som orsakat problem med
avgaser och buller, spärrats av för privatbilism och gjorts om till bilfria zoner, vilket ses dels som en del av det miljöpolitiska arbetet, och dels som en åtgärd för den allmänna trivseln, särskilt i turistorter dit det kommer många barnfamiljer eller pensionärer.
En av Sveriges första gågator är
Sergelgatan i Hötorgscity i Stockholm, som planerades redan i mitten av 1940-talet av dåvarande stadsplanedirektör Sven Markelius i samband med Norrmalmsregleringen"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar