tisdag 12 juli 2011

Läsvärt: ÄVEN TYSTNADEN HAR ETT SLUT





Bilden visar Ingrid Betancourt mager och tärd efter åren i fångenskap

_______________________________________
ÄVEN TYSTNADEN HAR ETT SLUT

MINA SEX ÅR AV FÅNGENSKAP I DEN COLOMBIANSKA DJUNGELN

Ingrid Betancourt

Översättning av ELISABETH OLIN

Norstedts Stockholm 2011

Orginalets titel MÉME LE SILENCE A UNE FIN

_______________________________________________

Hur känns det att uthärda sex och ett halvt år som fången i Amazonas djungel? Det går inte att föreställa sig inte minst att leva med den ständiga oro att aldrig få se sin familj, vänner, nära och kära.
Om denna närmast osannolika kidnappning som slutade lyckligt rapporterar den colombianska politikern Ingrid Betancourt i boken ”Även tystnaden har ett slut” (citat från dikt av Pablo Neruda). Under valrörelsen i Columbia 2002 blev hon kidnappad av den marxistiska gerillan FARC och hölls som gisslan djupt inne i Amazonas djungel. Hon försökte fly flera gånger men fångades in av gerillan som behandlade henne allt hårdare. Hon tvingades utstå hårda strapatser i långa marscher då gerillan omgrupperade sig för att undgå upptäckt.
Colombia är ett land i Sydamerika som länge skakats av våld, terrorism, korruption och knarkkrig. Ingrid Betancourt var när hon kidnappades ledare för landets gröna parti.
Så här berättar hon:
När jag kedjades fast vid ett träd med ett hänglås om halsen utan att kunna röra utan att kunna resa mig eller sätta mig, utan att rätt att tala eller tiga, dricka eller äta, utan att ens utföra kroppens allra mest grundläggande behov, när jag tvingades in i den mest kränkande situation man kan tänka sig behöll jag i alla fall den dyrbaraste av alla friheter som ingen någonsin skulle kunna ta ifrån mig – den att bestämma vem jag ville vara”
Ingrid Betancourt fritogs under dramatiska former med helikopter 2008 och nyheten spreds över världen. .
I en tid när bokhandelns diskar översköljs av mer eller mindre skickligt ihopsnickrade spänningsböcker är ”Även tystnaden har ett slut” något av det mest spännande och känsloladdade jag läst på mycket länge.
Det är en naken skakande rapport hur utöver det vanliga. Hur det känns att vara fördömd och ständigt kränkt och förödmjukad men också att vara människa och hålla modet upp och försöka gilla läget.


En sommarläsning utöver det vanliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar