onsdag 20 juli 2011

Nynäs-pejling: "GÅGATA DÖDAR STADSKÄRNAN"




Bilfri gågata i centrum Nyhäshamn. Blir den dödsstöten för handeln?


_______________________


En bilfri gågata i Nynäshamns Centrum mellan Floravägen och Kyrkan upp till Alkärrsplan önskar många forfarande efter det misslyckade försöket för några år sedan. I Sverige är bilfria gågator en fråga som debatteras livligt. Här kommer ett inlägg i Lokaltidningen Helsingborg från en professor som menar att bilfritt riskerar ta kål på den lokala gatans handel.
Gågator faller inte i god jord i alla läger. En ekonomiprofessor tycker att bilarna ska släppas in i centrum.- Jag ser ingen ljuspunkt för citykärnor så länge man gör enkelriktade gator och gångfartsleder, säger Johan Anselmsson vid Lunds universitet.
Kommuner dukar för köpcentrum Han tycker att kommuner generellt missköter sina stadskärnor och dukar för att köpcentrum tar över.- Man lyckas döda stadskärnor med gågator. Människor gillar inte att gå långa sträckor för att handla, därför åker man till Väla istället, säger Johan Anselmsson, biträdande professor i marknadsföring vid Lunds universitet.Han talar om tre nyckelord för ett lyckat handelsliv: Pris, sortiment och tillgänglighet. Det enda som stadskärnorna har möjlighet att konkurrera mot köpcentrum med är tillgänglighet. Men den faktorn sjabblas bort, enligt biträdande professorn.- Om man i stadskärnan hade haft gott om parkeringsplatser så hade man kunnat klå köpcentrumen med det, säger Johan Anselmsson.
Gågatan en mötesplatsFördelen med en gågata är att den blir en mötesplats, enligt Johan Anselmsson. Men för handeln är den en katastrof, tycker han.- Det där med bilfritt i centrum är mysigt. Men det driver inte handeln framåt. Gågator dödar flödet i en stad, centrum blir svårtillgängligt. En stad ska vara till för boende, arbete och handel. Men om alla bor i villakvarter utanför så är det ett problem om man täpper till stadskärnan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar