måndag 25 juli 2011

Nyhet: BRIS I POCKET

Ohoj alla vänner! Här kommer en nyhet som jag är stolt över. BRIS-boken med namnet "Med Bris mot Kap Horn" som vi skrev under tre år på 1980-talet finns nu storpocket utgiven av bokförlaget Norstedts i en serie om båtklassiker. Boken handlar om Sven Yrvind - som då hade efternamnet Lundin och handlar om hans liv och seglingar, Sven var den förste svensk som ensam i den minsta båten någonsin rundat Kap Horn den svåra vägen från öster till väster mitt i den kalla mörka vintern.
Arbetet med boken innehåller många glada minnen, vilket inte minst hustru Elisabeth kan intyga. Sven sov hemma hos oss på och under pingisbordet i källaren och konsumerade stora mängder mjölk varje dag samtidigt som han mycket detaljrikt berättade om sitt liv.
Han segling med första BRIS byggd i mor Kerstins källare från Mar del Plata till den ensliga ön Tristan de Cunha är en av hans stora bedrifter inte minst då han saknade sjökort sista biten och färskvattnet häll på att ta slut.
Jag känner mig stolt över att ha fått varit med att ta fram en klassiker inom båtlitteraturen. Sven Yrvind förtjänar det allra mest.

söndag 24 juli 2011

Aktuellt:NY GÅGATA I NYKVARN


Apropå gågata i Nynäshamn - här senaste nytt från Nykvarn utanför Södertälje:
Lundavägen byggs om till gågata . Nu blir det stopp för genomfartstrafik på Lundavägen ner mot centrum. Om fyra veckor inleds bygget för att göra om vägen till en gågata.
Från Gammeltorpsvägen och ner till Järnavägen där Lundavägen tar slut har länge fungerat som en genväg för bilister på väg till centrala Nykvarn. Men för att få ner hastigheten i området och göra det tryggare ska nu Lundavägen stängas av och bli en lokalgata som anpassas till de fotgängare och cyklister som rör sig till och från centrum. Gatan som är en renodlad bostadsgata är i dag en populär genomfartsled för bilister men i slutet på augusti kommer det alltså att vara stopp för det.– Vi har länge fått höra från främst äldre personer i området att de vill ha en förändring. Korsningen med Gammeltorpsvägen är utsatt men nu ska den bli tryggare, säger Kjell Åström, driftchef på Nykvarns kommun.Samtidigt ska ett nytt stålräcke sättas upp längs med vägen, lyktstolpar kommer att bytas ut och nya träd planteras.– Gatan ska bli mysigare, helt enkelt. Mysigare och framför allt lugnare.Boende på Lundavägen kommer dock att även i framtiden kunna parkera längs ena sidan av gatan. Ombyggnationen beräknas vara klar vecka 44. (LT)

onsdag 20 juli 2011

Nynäs-pejling: "GÅGATA DÖDAR STADSKÄRNAN"




Bilfri gågata i centrum Nyhäshamn. Blir den dödsstöten för handeln?


_______________________


En bilfri gågata i Nynäshamns Centrum mellan Floravägen och Kyrkan upp till Alkärrsplan önskar många forfarande efter det misslyckade försöket för några år sedan. I Sverige är bilfria gågator en fråga som debatteras livligt. Här kommer ett inlägg i Lokaltidningen Helsingborg från en professor som menar att bilfritt riskerar ta kål på den lokala gatans handel.
Gågator faller inte i god jord i alla läger. En ekonomiprofessor tycker att bilarna ska släppas in i centrum.- Jag ser ingen ljuspunkt för citykärnor så länge man gör enkelriktade gator och gångfartsleder, säger Johan Anselmsson vid Lunds universitet.
Kommuner dukar för köpcentrum Han tycker att kommuner generellt missköter sina stadskärnor och dukar för att köpcentrum tar över.- Man lyckas döda stadskärnor med gågator. Människor gillar inte att gå långa sträckor för att handla, därför åker man till Väla istället, säger Johan Anselmsson, biträdande professor i marknadsföring vid Lunds universitet.Han talar om tre nyckelord för ett lyckat handelsliv: Pris, sortiment och tillgänglighet. Det enda som stadskärnorna har möjlighet att konkurrera mot köpcentrum med är tillgänglighet. Men den faktorn sjabblas bort, enligt biträdande professorn.- Om man i stadskärnan hade haft gott om parkeringsplatser så hade man kunnat klå köpcentrumen med det, säger Johan Anselmsson.
Gågatan en mötesplatsFördelen med en gågata är att den blir en mötesplats, enligt Johan Anselmsson. Men för handeln är den en katastrof, tycker han.- Det där med bilfritt i centrum är mysigt. Men det driver inte handeln framåt. Gågator dödar flödet i en stad, centrum blir svårtillgängligt. En stad ska vara till för boende, arbete och handel. Men om alla bor i villakvarter utanför så är det ett problem om man täpper till stadskärnan.

söndag 17 juli 2011

Nynäspejling: BLOCKERANDE SOPBILAR











Bild: Symbol för gågata. Bilfria Sergelgatan - gågata i Stockholm. Hamngatan nedför kyrkan I Nynäshamn är populär hos de utombys bilister som långtidsparkerar gratis. Stockholm
____________________________________

Två jättelika sopbilar från SRV blockerade på måndagen Centralgatan upp vid hörnan tilll Coop Konsum. De har parkerat i rad strax efter hörnan och mittemot stod en snedställd statsjeep och resultatet blev att det var nästan omöjligt att ta sig fram i gatans mitt. Tydligare kunde intye P-eländet på Nynäshamns centrumgata illustreras.

Stax därefter säger en handlare att centrum i Nynäshamn skulle dö om inte kunderna får köra fram till affären. Hur väl stämmer denna teori med de parkerande sopbilarna var chauffören sannolikt satt och fikade på kondiset intill. De hade nog fikat ändå om bilarna parkerats längre bort.

Är tiden inne att på ett vänligt men bestämt sätt säga farväl till de utombys bilister som inte minst sommartid under dagar och veckor gratisparkerar på Nynäshamns gator? En gata som till exempel är poppis hos P-snyltarna är Hamngatan nedanför kyrkan. Sommartid står här bilar i veckor, rapporterar en affärsidkare med utsikt över bilarna
I takt med att Nynäshamn förvandlas från en sömnig småstad till en levande förort till Stockholm så måste förr eller senare bli ordning på torpet när det gäller P-platserna. Kommunen har redan aviserat att P-platserna kring centrum skall avgiftsbeläggas från 1 oktober. En timmas gratisparkering för att hinna handla – sedan är det dags att öppna plånboken.
Att P-snyltarna det vill säga gratis långparkerare blivit ett problem märks inte minst hos Nynäshamns storhandlare ICA Kvantum och Coop Extra som infört P-skiva och stenhårt lappar den bilist som inte följer regelverket. Antalet bilburna konsumenter har därigenom ökat då det numera är lättare att få P-plats utanför butikerna.
Hur skall det då bli på Alkärrsplan utanför Coop Konsum och Systembolaget? Utbyggnaden är överklagad till regeringen. I väntas på beslut växer det jättelika parkeringshuset upp ur marken vid Mörbyvägen nedanför sjukhuset. När bygget är klart blir det plats för flera hundra betalande bilister.
HSB-bygget Hamnklippan på Floravägen frigjorde ett antal P-platser och nämnda gata är nu belamrad med bilar från morgon till kväll ända ner mot Svandammsskolan. Det ser inte bra ut och framkomligheten för inte minst cyklister har minskat.
En varsam reglering av Nynäshamns P-platser tjänar vi alla på. Vi skall inte längre stå med mössan i hand och ge gratisplats på långtidsparkerare som lämnar staden för andra nöjen så fort de låst bilen.



I spåren av en växande P-anarki i Nynäshamn - är det tid för en ny debatt om en bilfri Centralgata i Nynäshamn? Försöket för några år sedan stoppades av de lokala handlarna med argumentet att centrum skull dö om inte kunderna fick köra bil fram till affären.



Vad är då en "gågata". Så här skriver Wikipedia.
"En gågata, bilfri zon eller bilfritt område, är ett område i en ort där man inte får köra bil eller andra motorfordon utan tillstånd från myndigheterna. Däremot får man cykla i gångfart. Tillstånd för motortrafik ges oftast bara till mindre lastbil som hämtar eller lämnar något i området, taxi, funktionshindrade och utryckningsfordon som ambulans, brandbil och polisbil, och det är önskvärt att hastigheterna hålls nere så mycket det går.
Sedan 1970- och 80-talen har flera tidigare trafikerade områden, som orsakat problem med
avgaser och buller, spärrats av för privatbilism och gjorts om till bilfria zoner, vilket ses dels som en del av det miljöpolitiska arbetet, och dels som en åtgärd för den allmänna trivseln, särskilt i turistorter dit det kommer många barnfamiljer eller pensionärer.
En av Sveriges första gågator är
Sergelgatan i Hötorgscity i Stockholm, som planerades redan i mitten av 1940-talet av dåvarande stadsplanedirektör Sven Markelius i samband med Norrmalmsregleringen"

onsdag 13 juli 2011

Hajstorp - ett kärt återseende!


























Senaste helgen besökte vi slussen Hajstorp i Västergötland som är en naturskön plats vid Sveriges Blåa Band Göta Kanal och ligger strax ovanför Töreboda som i sin tur ligger nära kanalen utfart i Vänern nära Mariestad. Vi träffade nya norska vänner som köpt en lägenhet i Töreboda i ett hus som kommunen första tänkte riva men senare rustades upp och såldes till våra grannar på andra sidan gränsen.


För oss båtfarare och sjögående skärgårdsbor från Nynäshamn var besöket i Hajstorp ett kärt återseende. Vi var där för snart 40 år sedan i juni 1972 på en resa runt svenska kusten med 70-talets båtsensation motorbåten Albin 25.


Alla båtfarare borde en gång i livet segla i denna park för det är så det känns att i lugn och ro glida fram genom det sommarvackra landskapet på egen köl eller med någon turbåt.


Under 90-talet gjorde jag en reportageserie i DN döpt till "Svenska Diken" där Göta kanal hade en given plats. Då mötte jag amerikanska turister som första dygnet klagade på de trånga hytterna i kanalbåten med så fort båten passerat första slussen i Mem på ostsidan så förändrades deras attityd. I fortsättningen satt de upp på däck mesta tiden av dygnet och lät sig förföras av landskapet.


För familjen ombord i Albin 25:an var det en magisk resa inte minst för morfar John Nordmark som fullgjorde sin värnplikt som luftvärnssoldat i Karlsborg. När vi på kanalresan besökte den väldiga fästningen så berättade han hur han åkte tåg från Långträsk i Norrbotten med väskan full av palt som hans mor kokat.


Mormor Hanna Nordmark klev i land i Hajstorp och köpte två chokladkakor till grabbarna i slusscafeét. Vi sände de båda en varm tanke denna vackra sommardag nästan 40 år senare.


Den dubbelruffade Albin 25:an var och är en idealisk kanalbåt med sin rymd och ringa motor som ger en behaglig marchfart på de 5 knop som är kanalens maxfart 5 knop.


Göta Kanal invigdes år 1832 under pompa och stått och är numera en av Sveriges verkliga turistfällor tillsammans med Vasa-museet med flera.

tisdag 12 juli 2011

Läsvärt: ÄVEN TYSTNADEN HAR ETT SLUT





Bilden visar Ingrid Betancourt mager och tärd efter åren i fångenskap

_______________________________________
ÄVEN TYSTNADEN HAR ETT SLUT

MINA SEX ÅR AV FÅNGENSKAP I DEN COLOMBIANSKA DJUNGELN

Ingrid Betancourt

Översättning av ELISABETH OLIN

Norstedts Stockholm 2011

Orginalets titel MÉME LE SILENCE A UNE FIN

_______________________________________________

Hur känns det att uthärda sex och ett halvt år som fången i Amazonas djungel? Det går inte att föreställa sig inte minst att leva med den ständiga oro att aldrig få se sin familj, vänner, nära och kära.
Om denna närmast osannolika kidnappning som slutade lyckligt rapporterar den colombianska politikern Ingrid Betancourt i boken ”Även tystnaden har ett slut” (citat från dikt av Pablo Neruda). Under valrörelsen i Columbia 2002 blev hon kidnappad av den marxistiska gerillan FARC och hölls som gisslan djupt inne i Amazonas djungel. Hon försökte fly flera gånger men fångades in av gerillan som behandlade henne allt hårdare. Hon tvingades utstå hårda strapatser i långa marscher då gerillan omgrupperade sig för att undgå upptäckt.
Colombia är ett land i Sydamerika som länge skakats av våld, terrorism, korruption och knarkkrig. Ingrid Betancourt var när hon kidnappades ledare för landets gröna parti.
Så här berättar hon:
När jag kedjades fast vid ett träd med ett hänglås om halsen utan att kunna röra utan att kunna resa mig eller sätta mig, utan att rätt att tala eller tiga, dricka eller äta, utan att ens utföra kroppens allra mest grundläggande behov, när jag tvingades in i den mest kränkande situation man kan tänka sig behöll jag i alla fall den dyrbaraste av alla friheter som ingen någonsin skulle kunna ta ifrån mig – den att bestämma vem jag ville vara”
Ingrid Betancourt fritogs under dramatiska former med helikopter 2008 och nyheten spreds över världen. .
I en tid när bokhandelns diskar översköljs av mer eller mindre skickligt ihopsnickrade spänningsböcker är ”Även tystnaden har ett slut” något av det mest spännande och känsloladdade jag läst på mycket länge.
Det är en naken skakande rapport hur utöver det vanliga. Hur det känns att vara fördömd och ständigt kränkt och förödmjukad men också att vara människa och hålla modet upp och försöka gilla läget.


En sommarläsning utöver det vanliga.

söndag 3 juli 2011

Barfotaturist i världen ände






Bilder: Överst Trosaån som av turister för det mesta kallas "kanalen". Ån flyter långt upp i den sörmländska landskapet och finns med i författaren Svens Deblancs bok "Åminne" och hade även en viss roll i den populära TV-serien "Hedebyborna". Trosa härjades svårt av Rysshärjningar år 1719.

Under bilden visar huset som en gång var en del av "Öhmanska Gården" efter fiskhandlare Calle Öhman. Ett hus till finns bakom mot Östra Långgatan.

År 2000 såldes gården och blev hotell och restaurang och huset vid ån restaurerades av nye ägaren och fick bland annat det burspråk som syn på bilden.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

I helgen var vi barfotaturister i Trosa som i folkmun kallas "världens ände"möjligen för att den lilla kuststaden i Sörmland inte har någon förbindelse med järnväg. En gång var Trosa cirka 80 km från Stockholm Södermanlands största fiskeläge vilket har satt sin prägel på staden. Småstadsidyllen levde till in på 1950-talet varefter atmosfären förändrades. De gamla bofasta Trosaborna gick ur tiden och husen blev till sommarbostäder eller till permanentboende för de som hade råd.

Idag 2011 är Trosa en småstad med restauranger, hamnkrogar, gästhamn, hotell med mera och atmosfären är präglad av den upplevelseturism som är signifilativ för nutiden. Folke är beredda på att betala ganska mycket för svensk småstadsnostalgi. Vi åkte dit med bil från Nynäshamn via färja över Skanssundet till Mörkö - en resväg som kan rekommenderas.

Jag har en speciell relation till Trosa. Min far Ivar Öhman (1894-1966) var född i Trosa. Min farfar Calle Öhman (1871-1943) var under en period i början av 1900-talet fiskgrossist i Trosa och köpte tillsammans med sin hustru och min farmor Anna Krisina Öhman (1871-1966) en gård vid Östra Långgatan 9 som kom att kallas "Öhmanska Gården" i folkmun.

Efter att Far och Farmor lämnat jordelivet samma år 1966 så övertogs gården av min mor Lilly Öhman som tillsammans med sin syster Margit verkade på Öhmanska gården fram till år 1998 då Lilly lämnade jordelivet 93 år gammal. Syster Margit hade gått bort tidigare.

Mor Lilly hade en bod "Vegaboden" vid åbrinken där hon sålde antikviteter och konsthantverk i 20 års tid. Den hårda exploateringen av Trosa med bland annat förtätning av stadskärnan låg i sin linda.

Namnet "Vega" var hämtat från den svenske upptäcksresanden Nordensköld som bodde på gården Dalbyö utanför Trosa- Förre ägaren till Öhmanska Gården fick till skänks en vindflöjel som var med på den legendariska Vega-expeditionen och den sitter där fortfarande år 2009 och visar i bästa fall vindriktningen.

Mina barndomsminnen från Trosa är starkast från 1940-och 1950-talet då far och jag åkte tåg från Stockholm till Vagnhärad där en skuttande buss väntade för den fortsatta färden till Trosa. Ibland var Ivars brorsa Allan på besök från Halmstad och då bjöd farmor Anna sönerna på korngryn och fläsk med sup och sedan lyssande jag till Trosa-historier den ena värre än den andra

Min far Ivar gjorde karriär i flottan som skeppsgosse och underofficer och för sina tjänster för Sverige belönades han med bland annat Vasa-medaljen i guld åttonde storleken år 1953. Farbror Allan Öhman gjorde sin karriär i handelsflottan och slutande som chief (sjöingenjör) i bland annat Rex-bolaget.Han gick iland och blev chef för vattenverket i Halmstad till sin pensionering.

Farmor Anna blev till slut vid 95 års ålder Trosas äldste invånare innan hon lämnade jordelivet i november 1966 kort efter att äldste sonen Ivar min far avlidit 72 år gammal.

Farmor Anna ligger begravd på Trosas kyrkogård tillsammans med sin syster och hennes make som var broder till Calle Öhman min farfar. I graven ligger alltså två systrar och två bröder och på stenen står det "Bröderna Öhmans Familjegrav".

År 2000 sålde familjen Öhmanska Gården som nu har restaurerats och rymmer ett hotell och restaurang i miniformat.

fredag 1 juli 2011

Omläsningen: Ensamseglare genom tiderna

Joshua Slocum (1844-1910)amerikansk sjökapten var först ensam runt jorden i sin 11 meter långa ketchriggade "Spray"åren 1895 till 1898. Han berättar om sin segling i boken ENSAM SEGLARE JORDEN RUNT som gavs ut av Litteraturfrämjandet år 1977 i serien "En bok för alla" .






ENSAMSEGLARE GENOM TIDERNA
DH CLARKE
Rabén & Sjögren 1977
Engelska orginalets titel: AN EVOLUTION OF SINGLEHANDERS
Översättning till svenska: GÖRAN ROMARE
Omslagsfoto: GÖRAN CEDERSTRÖM

Den förste svenske ensamseglare jorden runt var Göran Cederström som seglade sin slup L 28:an ”Tua Tua” åren 1971-73 från öst till väst via Panamakanlen. Han nämns som förste svensk på 36 plats i denna läsvärda bok om kända ensamseglare fram till 1977. Många av de ”singlehanders” som beskrivs har skrivit sina namn i historien. De genomförde sina seglingar i förhållandevis små segelbåtar med enkla nautiska hjälpmedel som kompass, logg, sextant med mera. Förste ensamseglare runt jorden var Joshua Slocum med ”Spray” en gaffelriggad yawl som tog sig runt jorden på tre år västvart år 1895 – 98.
Clark har i denna bok kollat upp vad seglarna skrivit och kompletterat med egna intervjuer. Första kvinnan som världshavsseglade var Ann Davidsson från Storbritannien i slupen ”Sea Sharp” åren 1952-53. Naomi James från Nya Zeeland blev den första kvinnan ensam jorden runt år 1978 och hon finns tyvärr inte med i denna bok som gavs ut första gången i England 1975.
Författaren DH Clarke som avled 2007, 88 år gammal var en erfaren seglare som bland annat hade koll på rekordseglare av olika valörer. Under en period sålde han trimaraner till seglare över hela världen innan han blev författare på heltid och skrev sammanlagt åtta böcker.