måndag 20 augusti 2012

Båtspaning: FÄRRE BÅTFYLLON!


 

Antalet båtfyllerister har minskat från 189 år 2011 till 130 båtfyllon denna säsong. rapporterar kustbevakningen. Glädjande. Orsaken är den nya båtfyllerilagen som är identisk med den som bilförare ställs inför och inte minst - sjöpolis och kustbevakningen slipper göra subjektiva bedömningar.
   Den kraftiga minskningen av lagförda båtfyllerister kan hänföras till den nya sjölagen och alkoholutandningslagen som innebär att det nu finns en nedre promillegräns på 0,2 promille för den som framför båtar som är 10 meter eller längre. Den nya sjöfyllerilagen gäller även båtar som kan framföras i 15 knop eller mer.
  För båtförare av övriga båtar som inte ryms inom dessa kategorier gäller samma bedömning som tidigare. Båtföraren ska inte ha druckit mer alkohol än att hon eller han kan framföra båten på ett säkert sätt.
  I den gamla bedömningen av misstänkt sjöfylla hade polis och kustbevakning uppenbara problem med att avgöra om den misstänkte framfört båten ”på ett säkert sätt”.
  En båtförare som till exempel ertappats i en snabb båt med alkohol i kroppen endast iklädd en tunn undertröja hade sannolikt gått fri enligt den gamla tillämpningen. I ett aktuellt fall hade denne båtförare över 2 promille i kroppen och åkte fast enligt den nya lagen.
  Den nya promillegränsen innebär en strängare markering av samhället. Sjöfyllefrågan med promillegränser har stötts och blötts genom åren. 1974 års fritidsbåtutredning var till exempel emot en promillegräns med brasklappen att det inte var ett slutgiltigt ställningstagande. I stället efterlystes bättre information kopplad till den föreslagna båtregistreringen. Det statliga båtregistret kom men avskaffades.
  Vi har under de nästan 40 år som gått sedan utredningen kom genomlidigt ett antal nykterhetskampanjer ofta organiserat av den statliga sjörsäkerhetsrådet med budskapet ”Spola kröken till sjöss!” I slutänden av denna propaganda har det nästan alltid stigit fram en äldre gubbe som hittats död med öppen gylf och med alkohol i kroppen efter att ha trillat överbord från sin öppna snurrebåt då han skulle kasta vatten. Gubben har blivit en stereotyp som alla skrattat åt.
   Det är uppenbart att den nya sjöfyllerilagen gett polis och kustbevakning nya verktyg för att motverka att berusade människor gör sjölivet osäkert genom riskfylld framfart inte minst i trånga farleder. Statistiken pekar också mot att många människor som varit berusade på sjön tidigare inte kunnat ertappas med den gamla lagstiftningen.
”Det är dags för båtfolket att skaffa sig en fyllechaffis om det skall partajas”, säger en luttrad polis jag talat med. Motorburen ungdom iland utser alltid en nykter kompis som skall klara polisen fyllekontroller och det kan vara en förebild att ta efter för båtburen ungdom.
  Personligen har jag inget emot en nya sjöfyllerilagen. Med kajakpaddlare i familj och vänkrets känner jag alltid oro för snabba båtar och vattenskotrar som framförs av berusade skeppare som inte har skärpt utkik.
Med en starköl i kroppen åtar jag mig att köra 8 knop från närmaste skärgårdskrog till hemmahamnen utan att glömma flytvästen förhoppningsvis.
Sprit i alla dess former har i traditionen ofta av båtfolket beskrivits med ett romantiskt skimmer. Båtsupen har bekräftat olika tillfällen som sjösättning, rundning av första pricken, ”landsättare” och annat trams. Mycket av detta var oförargligt med långsamma båtar och stora yachter i trä med en hord av vingliga gastar. Den ena fylleskrönan överträffar den andra när ämnet kommer på tal i kajutan.
  Att få ta en stänkare i sittbrunnen och njuta av en solnedgång tillhör samtidigt båtlivets höjdpunkter.
Mitt eget båtlivs relation till båtfylla fick en rejäl tankeställare en mörk höstkväll på 70-talet hos goda vänner i mellanskärgården. Plötsligt small det till i berget nedanför huset. Vi sprang ner och hittade en till hälften vattenfylld snurrebåt med två beskänkta herrar ombord.
Efter en stund palavrande ringde jag larmcentralen och frågade: Vad skall vi göra med dessa fyllskallar? Låt dem åka! löd svaret.
Så blev det också. De lyckades få igång snurran och satte kurs in i mörkret och såg synbart nöjda ut. Om de gick till Davy Jones (omkom) eller inte förtäljer inte historien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar