måndag 30 mars 2015

Båtfynd: TUNAKRYSSAREN - KLASSIKER I STÅL!


  

  En av 1960-talet klassiker är den spetsgattade stålbåten Tuna-kryssaren. Sedan starten 1968 byggdes första året 47 båtar. Nu 2015 flyter den dryga 100 "Tunor" i svenska farvatten. Inte dåligt av en båt med måtten 10,00 x 3,15 meter. 

  Tuna-kryssaren var tänkt när hon kom som en ganska stor båt för "vanligt folk". Båten fanns i olika utföranden som självbygge av inredningen och en färdig båt kostade då ca 50 000 kronor. Båten kan riggas med en eller två master. Riggen är ritad av den kände båtkonstruktören Arvid Laurin.
  Skrovet har en tydlig klinkprofil och borden är svetsade på spanten  enligt en metod som innebär att skrovet får samma bulliga och sjövärdiga form som en snipa. Stålplåten är 4 mm.
  Inbyggda vattentäta skott av stålplåt är placerade för och akter om motorrummet. Överbyggnad är i 3 mm stålplåt. Båten har akterruff.
  De första "Tunorna" har en motor Volvo Penta marindiesel typ MD 21 som driver propeller via en genomgående propelleraxel. 
  En av de första båtarna ställdes ut på dåtidens båmässa Allt för Sjön i Stockholm och rönte stor uppmärksamhet.
  Tuna-kryssaren byggde först av fackföreningsägda BPA som byggde 74 båtar. Produktionen övertogs senare av Saltängens Mekaniska i Norrköping som byggde 74 båtar. Båten har en egen hemsida www.tunakryssaren.nu som ger intressant information.
  Då och då säljs en "Tuna" på någon beg-båtsida och ett välvårdat ex med tämligen ny färskvattenskyld motor kan säljas för ca 400 000 kronor. 

  

1 kommentar:

  1. kan du scanna en skarpare bild på båtritningen av tonfiskkryssaren, vet inte masthöjderna, skicka den till mig på mail anneconda1@gmail.com

    SvaraRadera