torsdag 14 maj 2015

Sjövet: KLARSPRÅK OMBORD!





Bildtext: Styrbord är grön och babord röd på natten. Ett kom-ihåg-sätt är att ha strumpor i rätt färg eller måla naglarna i rött och grönt.

  Sjöspråket uppfattas ibland som nördigt och krångligt. Oavsett detta så har termerna används av generationer båtfolk och sjömän för att inga missförstånd skall uppstå i svåra situationer till sjöss.
  Styrbord och babord är två vanliga sjöord. Om du står akterut och tittar föröver så är styrbord båtens högra sida och babord båtens vänstra sida.
  Om du står förut och ser akteröver så är båtens vänstra sida fortfarande styrbord och högra sidan fortfarande babord. Landordet vänster-vänster höger utgår alltid från den riktning som du stirrar i. På en båt är styrbords sida och babords sida alltid samma sida.
  Är denna skillnad tydlig nog?
  Du går alltid ombord i en båt. Trillar då i sjön från båten så går du över bord.
  Ombord i båten inne i kajutan eller ruffen är du under däck.
  I en båt är det skillnad mellan över-ord och ut-ord. Ord som slutar på -ut anger en position i båten. -Överord kan visa på föremål eller händelser utanför båten. Att gå från sittbrunnen till båtens främre del kallas att gå förut. Ett grund som dyker upp framför båten befinner sig för över.
  En rorsman som styrbåten från sittbrunnen står akter ut. Om du tappar en sko över bord så flyter den akter över.
  I en segelbåt under segel kan det vara bra att hela tiden kunna ange riktningar. Här går att använda urvisare på en klocka typ "styrbord klockan två" eller "babord klockan nio". Det senare kan också markeras med tvärs babord.
  Den del av skrovet på båten som rundar av mot aktern kallas av hävd för låring. Sjö som kommer in snett akterifrån kallas låringssgjö.
  Riktningen rätt ut från båtens midskeppspunkt kallas tvärs åt styrbord eller babord. Ett föremål som strax passerar tvärs sägs vara för om tvärs och akter om tvärs efter passagen. Riktningar för över och akteröver kan också var mer precisa typ rätt föröver eller rätt akteröver. Viktig vid kollisionsrisker typ mötande båt rätt föröver.
   Målet för en besättning är att under gång alltid förstå varandra.
En skröna från yrkessjöfarten är den någon osäkre och nymönstrade jungmannen som stod utkik på backen och såg en ljus strax föröver om babord. 
   Han varskodde vaktvande befäl bryggan via telefonen:
    - Styrman! Jag ser ett ljus på samma sida vårat skithus!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar