tisdag 26 maj 2015

Beg-Båt: ALBIN EXPRESS - SVÅRSLAGEN SNABBSEGLARE








 Snabbare än dubbelt så dyra båtar. Så är vårt omdöme att segla en Albin Express i 15 år mellan 1980 och 1995. Då skildes vi med en tår i ögat  hos dåvarande Albinhallen  i Södertälje. En tröst var att vi i stort sett fick tillbaka vad vi gett för henne. 
  En vårdag kom båten till Nynäshamn och ställdes upp på en industritomt. Vi började skruva ihop inredning och sätta dit beslag. Hon var då ett så kallad 3/4-fabrikat. Med lite pill fick vi ihop henne och med ny blå snobbrand blev det sjösättning. Masten på och så premiärsegling.
  Det blev en vådlig första segling. I byig vind på Gårdsfjärden la hon ner sig och rusade upp i vind. Vi höll på att trilla i sjön av pur förskräckelse. Efter att ha seglat en ganska trög Monark 540 i några år var "Elisa" (henne dopnamn) som att stiga i sadeln på en vildhäst.
  Med tiden kom våra jolleseglande söner att kalla henna för "jollen med lock på". Vi lärde oss att trimma genom att ha rätt spalt och luft ur och lova när det pep i och i ett visst läge hittade vi "skruven" det vill säga hon börja segla snabbt som attan. Båten gick som tåget och vi började segla om båtar större och dyrare än vår 70 000 kronors segelbåt. 
   Genom åren blev det sedan mycket kappsegling mot andra båtar. En detalj som höll sönerna kvar ombord. Vi körde till och med spinnaker i 8 meter per sekund. I besättningen fanns också vår älskade boxer Ale som med viss möda flyttade sig från ena sidan till den andra när vi slog. "Skota hem farsan - honom ska vi ta", lät det. Många minnesvärda seglingar. De flesta mellan Nynäshamn och Västervik och i Stockholms skärgård. En gång grundstötte vi vid Huvudskär men kölen satt kvar. Expressen har en fenköl som förstärkts i akterkant för att tåla en grundsmäll. Känslig detalj son vållade livlig debatt efter att fenkölar börjat lossna.
  Några omdömen och data:

  • Att bo. Bekväm inredning för sin storlek. Ståhöjd under rufflucka. Rymlig förpik. Löstagbart bord i mitten. Spritköt och kartbord om styrbord. Kylbox vid nedgången.
  • Att segla. Mycket bra sittbrunn med lutade säten för bekväm sittning även när det lutar. Skotbänk i mitten att jobba på för gast för balans i seglingen. Skot och fall neddragna i sittbrunnen.
  • Tips. Löstagbart bord i sittbrunnen att rekommendera. 
  • Konstruktör Peter Norlin
  • Längd 7,77 m.
  • Bredd 2,49 m
  • Djup 1,45 
  • Vikt 1 800 kg utan motor (snurra på akterspegeln)
  • Storsegel 17,5 kvm
  • Fock 14,5 kvm
  • Kojplatser 5
  • Typgodkänd enligt samnordiska regler.
  • Standardutrustad båt med motor kostade 1987 119 000 kronor
En välvårdad båt kostar strax under 100 000 kronor i dagsläget 2015, enligt annonser.


   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar