tisdag 3 november 2015

Båt-Nytt:AVMÖNSTRING EFTER 900 TESTER!




  En nestor inom båtpressen har mönstrat av. Sjökaptenen och journalisten  Lasse Genberg har efter 40 år och 900 tester slutat skriva om båtar i Vi Båtägare. Tidningen går vid årsskiftet upp i konkurrenten Båtnytt som ägs av samma mediakoncern som heter Egmont. 37 tjänster skall bort varav 19 redaktionella.

  Lasse Genberg var med när båtpressen stod som högst i upplaga ca 54 000 ex för Båtnytt och 34 000 ex för Vi Båtägare. Året var 1973 och tre år senare kom "all time high" för svensk båtbransch med ca 50 000 sålda båtar på ett år.
  Idag är motsvarande siffra möjligen strax över 10 000 sålda båtar och båttidningar ligger på samma nivå. Någon måste lämna båten i takt med att efterfrågan har sjunkit. Lasse Genberg valde att trappa ned gradvis och sedan sluta.
  Lasse har inte haft som utgångspunkt att klanka ned på en ny båtmodell.
- Jag har för det mesta frågat vem som skall köpa den här båten. Sedan har jag kollat den. 
  Han har upplevt ett visst motstånd att få låna båtar. Det finns även båttillverkare som vägrat låna ut båtar för provning. Något som han inte tycks ha tagit särskilt hårt.
  Vilket är de bästa båtarna av de 900 du testat genom åren?
- Möjligen kan det vara lite övermaga att välja ut några.Men också ganska kul. Här följer en lista utan inbördes rangordning med några minnesbilder från ibland hårda provkörningar.


  • Albin 25 motorbåt - elegant planering, uselt bygge.
  • IF-båten - obekväm sittbrunn.
  • Albin Express - snabbseglare som går att bo i
  • Nimbus 26 DC - slår Nimbus 26
  • Hallberg Rassy Monsun - byggdes i 904 ex - inte många säljs på Blocket .
  • Targa 27 Motorbåt. Den ena kopian avlöser den andra men ingen slår orginalet.
  • Nauticat 33. Sjöduglig skönhet.
  • Ingmarsönipan. Gott traditionellt träarbete.
  • Maxi 95 segelbåt. 10 personer kan bekvämt vara i sittbrunn en midsommarafton.
  • Forbina 9000. Genial placering av toaletten
  • Flipper 640. Konstruktören Sigurd Isacsson pikade med den båten.
  • Smaragd. En familjebåt från 5.5:an - en av de vassaste kappseglarna genom tiderna.
    Lasse Genberg har en förflutet till sjöss som sjöman i handelsflottan. Han seglade elev ombord i bramsegelskonerten Flying Clipper som anlöpte Kuba innan Castro tog över 1959. Efter sjötid sökte han in på sjöbefälsskolan i Stockholm och avlade examen som styrman och sjökapten efter tre års studier.
Vi möttes i värnplikten 15 månader i Kungliga Flottan i början av 60-talet och delade hytt på gamle statsisbrytaren Oden.
   Senare gick Lasse iland och började med journalistiken. Jobbade bland annat på lokaltidningen Fagerstaposten innan han klev in i båtpressen.
  Han mönstrar av båtskrivandet samtidigt som båtpressen går något av en kräftgång i skuggan av en båtindustri som trots vissa optimistiska tongångar har det kort sagt svajigt.
  Båtjournalistikens uppgift har varit att upplysa läsekretsen om nya båtar gärna med ett kritisk öga. Båtskrivandet i krisens spår tenderar att bli mer slätstruken vilket kan vara ett men för läsekretsen.
  - Vi får kanske nu lita på grannars omdöme och vad som sägs på ljugarbänken, säger han.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar