torsdag 12 november 2015

Båtfloppar! GUMMIRODER OCH ASYMMETRI!

    

Förra bloggen om båtjournalisten Lasse Genberg har väckt intresse. Flera frågor har ramlat in via de sociala medierna. Finns det några riktiga "floppar" i den svenska båthistorien är ett exempel. Här nedan svarar redaktör Genberg själv på några frågor.

Fråga: Läste med intresse om redaktören Genberg som under sina år på motorbåtstidningen Vi Båtägare sett det mesta i båtväg. 900 tester varav vissa inte borde ha publicerats? Inte dåligt Vilka då?
  Kan inte Genberg ( bilden nedan) berätta om några konstruktioner båtar eller prylar som inte riktigt blev som båtbyggarna tänkt sig? Det är ju inte säkert att en produkt som bedömts dålig i fackpressen var sådan i verkligheten
 "Sjöfiken





 


    Fråga Lasse 

  • Jovisst finns det båtar och prylar som inte riktigt passat konsumenten. Ibland kan de till och med vara mycket bra och båtriktiga men före sin tid. Ett exempel är när klassiska Uttern tog fram sin modell Uttern 6800 SC (Bildens överst). För att förbättra  framkomligheten från akterutrymmet till fördäcket hade ruffen byggts asymmetriskt för att ge plats åt ett rejält gångbord att kliva på. 
  •   När Uttern-båten presenterade på båtmässa i Göteborg 1996 så blev mässans snackis båtens konstiga utseende i stället för den goda framkomligheten i jämförelse med "vanliga" båtars skarndäck.
  •   Huruvida denna opinion påverkade båtens försäljning är oklart med modellen var borta ur sortimentet efter två år. Utternbåtar var på den tiden en av båtbranschens marknadsledare så nya modeller var alltid intressanta.
  •   Till saken hör att konstruktören John HV Lindblom var 20 år före sin tid med sina "sidewalk" Nimbus serien har sedan länge gångbord om styrbord.

  •   En klassiker ibland "båtflopparna" är Monarks gummiroder som togs fram i samarbete med Trelleborgs gummifabrik. Året var 1974. Monark Crescent i Varberg hade tagit fram ett gummiroder till sin snipa 690:an (Mellanbilden) som skulle vara något extra. i synnerhet vid backmanövrar. För att prova denna nyhet for Bengt O Allskog legendarisk chefredaktör för Båtnytt ned till Varberg för att se om gummirodret höll vad det lovade. Han kastade loss med 690:an som efter att ha fått fart genom vattnet inte gick att styra. Rodret hade låst sig och båten girade bara åt ett håll. Att backa med båten gick inte alls
  •   Allskog var inte nådig i sin recension av gummirodret i Båtnytt.


    /forts.följer.....

   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar