tisdag 17 november 2015

Mediaspaning: KLARAR BÅTPRESSEN MEDIAKRISEN?






  Ska papperstidningarna försvinna och ersättas av nätet? Kan båtpressen överleva utan att vara traditionella papperstidningar?
   Svaret på dessa frågor är högst aktuella mot bakgrund av den första delen av en Mediautredning som nyligen presenteras. Kvällstidningen Aftonbladet spås till exempel lägga ner papparet om två år.

  En nedmontering av papperstidningar inleds om fem till tio år med färre utgivningsdagar eller rena nedläggningar. I ett scenario lägger Aftonbladet ned print redan 2017 och Expressen 2023.
  I tre av fyra scenarier som är hämtade från en nederländsk studie går den traditionella journalistiken kvävningsdöden till mötes. Dessa dystopier bygger på osäkerhetsfaktorer som teknikanvändning och förtroende. 
Så här låter det:

  • Om ny teknikanvändning anammas snabbt och medieföretagen inte lyckas med sin förändringsprocess kommer de traditionella medierna att ha spelat ut sin roll inom tio år, enligt prognosen. Mediekonsumenterna vänder sig antingen till de digitala jättarna för nyheter och den nationella journalistiken upphör i små språkområden;eller till enskilda journalister eller nischade nyhetskällor, enligt facktidningen Journalisten
  • Om däremot ny teknik anammas mer motsträvigt kan den traditionella journalistiken ha en chans till överlevnad om man lyckas behålla sitt förtroende hos allmänheten, om inte kommer journalistiken att få en ytterst tillbakadragen roll i och med att tidningar och magasin går under och nyheter sprids via lokala eller vertikala webbplatser där alla bidrar med innehåll.
   Slutrapporten Mediautredning kommer 30 april 2016. Den andra fasen skall ha en tydligare inriktning mot bransch och marknad. En första satsning av Journalistförbunder är en enkät som gått ut till samtliga medlemmar.

  Regeringen utredare Anette Novak (bilden) säger till Journalisten:

-Utmaningen är att hitta affärsmodellar som bär. Att ställa om till ett digitalt medielandskap där användarna i viss mån är snabbare än medieföretagen - det är ett jätteproblem. Det har varit väldigt trögt i branschen, vi har hållit på i 20 år med fortfarande tjänar man inga pengar. Frågan är hur länge till tiden räcker till för de som ännu inte är riktigt ute ur startblocken.
- Att kunna programmera tror jag är framtidens språk. Vi har mer och mer datadrivna sajter. Om du inte förstår hur det är uppbyggt har du tappat, tycker jag, den kontroll som du som journalist eller redaktör bör ha.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar