tisdag 1 december 2009

Elsnurretest: Strömsnålt vid halvfart

(Bilder: Linder 440 Fishing en lätt aluminiumbåt (84 kg) går fint med elmotor i lugnt väder. Fart 2,9 - 4,4 knop. Driftstiden fördubblas med måttligt gasavdrag. Även Linders kanadensare tuffar på bra med elmotorn. Foto LARS H LINDÉN/1998)






Är små elmotorer för båtar bara leksaker? Den frågan har väckts sedan Nimbus nyligen premiärvisat sin nya elbåt i bamseklassen. Nej, små elmotorer är inga leksaker men de förutsätter att brukaren begränsar sitt bullerfria och miljövänliga båtliv. Att köra på halvfart fördubblar driftstiden.
I USA som normalt utpekas som ledare i energislukarligan har elmotorer för båtar använts sedan 1930-talet och varit ett komplement till den bensindrivna utombordsmotorn. Elsnurran kan användas i ställer för åror i sjöar där förbränningsmotorer med miljöfarliga utsläpp är förbjudna.
Elsnurran är enkel och lätthanterlig. En likströmsmotor driver en propeller som är direkt kopplad till elmotorns axel, Alla rörliga delar hamnar under vattnet och motorgången blir nästan ljudlös.
Elmotorn och propellern är monterade på ett rostfritt riggrör. Överst på röret sitter ett manöverreglage för fram och back och för olika hastigheter. Reglaget är steglöst eller har 3 till 5 olika lägen. Backförmågan är sämre än framförmågan. Från manöverdelen går två kablar med klämmor till batteriet.
Riggröret kan höjas eller sänkas med en justerbar fästanordning. Riggen kan ställas in i olika vinklar i förhållande till akterspegeln. En omsorgsfull inställning där propellern hamnar på rätt djup, höjer avsevärt verkningsgraden. Propellern kan lätt ”kavitera” (suga luft) om den sätts för högt. Märks genom virvelbildning med åtföljande gurglande ljud.
För 11 år sedan testade vi elmotorer på en öppen rodd-snurrebåt Linder 440 Fishing mått 4,31 x 1,64 meter. Båten är byggd i aluminium och väger bara 84 kg. Båtjournalisten Lars H Lindén höll i mätningarna och jag körde elsnurrorna. Vi mätte dragkraft, strömförbrukning och fart och testet genomfördes på sjön Tiken inte långt från Tingsryd i Småland. Farten mättes på en kortdistansbana från aktertoft respektive mittoft med rorskultsförlängare.
Farterna varierade mellan 2,9 och 4,4 knop. För att få en jämförelse testades båten med en bensindriven utombordsmotor Yamaha 4takt på 4 hästkrafter som gav en toppfart på 9,7 knop.
Testbåtens låga vikt (84 kg) hade betydelse för de goda mätvärdena. Motsvarande båt i plast väger över 100 kg. Det var inga problem att ro testbåten i 3 knop. Linder 440 är en av marknadens mest roddvänliga båtar med ett rejält aktersläpp och god kursstabilitet. Dock vindkänslig när det piper i ordentligt.
Elsnurran är väderkänslig. I motvind sjunker farten, liksom när spänningen i batteriet sjunker ner mot 11,5 volt.
Hur länge batterierna skall räcka var en högintressant fråga. Testet visade att driftstiden kan mer än fördubblas vid måttliga gasavdrag. På en elmotor räckte batteriet 1 timme och 35 minuter på ”fullgas” (läge 5) men 3 timmar och 25 minuter på ”ekonomigas” (läge 4),
Driftstiden i timmar och minuter avsåg ett 75 Ah (Amperetimmar) marinbatteri som kunde tömmas med cirka 60 Ah.
För tio år sedan fanns 16 eldrivna båtmotorer på marknaden och priserna varierade då 1998 mellan 1 890 kronor och 8 600 kronor. De motorer som testade på Linder 440 Fishing var Johnson TH2 TG, Thruster T 4800, Yamaha M 16 och Yamaha M 22. Utöver dessa märken fanns även elmotorerna Minn Kota, Motorguide på marknaden.
Testbatteriet var tippsäkert med kraftiga bärhandtag som konstruerats för att klara djupa urladdningar. Sådana marinbatterier finns i flera storlekar. Batteriet skall laddas med en elektronisk laddare som känner av hur mycket ström som finns kvar. Undvik billiga garageladdare. De kan förstöra batteriet, sade vi då – och det gäller fortfarande.

1 kommentar:

  1. batteriet väger en del och motorn. Det gäller att ha nära till förvaring och laddningsstation. Men det är verkligen tyst...vill man få upp värmen är det årorna som gäller

    SvaraRadera