måndag 28 december 2009

Sjömansliv Nr 5: Brevet hem
















Resan med M/S MARGARET JOHNSON fortsatte efter den sydamerikanska ostkusten. Efter att ha anlöpt hamnstäderna Santos. Montevideo och Buenos Aires sattes kursen nordvart mot Europa. Då skrev jag hem.

M/S Margaret Johnson den 17/9 1957
Kära mor och far!
Hjärtligt tack för brev, kort och gratulationer på min födelsedag. Jag sitter just nu på väg ut från Antwerpen och försöker plita ihop några rader. Vi är nu på väg till Rotterdam och anländer dit ungefär klockan 5 i morgon bitti. Jag har 4-8 vakten så det blir jag som purrar för och akter. Ett trevligt jobb. Alla se så glada ut när dom stiger upp i den råa morgonluften.
Resan över Atlanten gick fint. Vi hade storm utanför Kanarieöarna och 4 knops ström in på styrbords låring så då var det babord dikt hela tiden.
Ja far, jag har lärt mig en del om sjömansyrket den här resan. Jag kan långsplits. Kortsplits, vajersplits Liverpoolare, pålstek, timmerstek, Engelsk säckknop och treslagen valknop. Jag kan också toppa en bom, låta en bom, springgast, är nästan en utbildad målare, vaskare, stuvare och renhållningsarbetare. Men jag har ännu mycket kvar att lära.
En vecka före Las Palmas hade vi skrivningar på allt vi läst. Resultatet för mig var hyfsat. Navigation 10 poäng, signalering tog 19 av 20 morseteckan i 80-takt, ett fel i fartygsläran, glömde låstappen på ett enkelt plåtroder. Men jag har också gjort mina fel men av skadan blir man ju vis.
Efter Rotterdam blir det Hamburg, Malmö, Gdynia och sedan någon Norrlandshamn. Sedan kommer jag hem…….
Vad spriten beträffar så har jag bara druckit ett par rom och Coca Cola i Buenos Aires då vi varit och ätit biff. Tänk en stor saftig biff med ägg och pommes frites, en karaff rödvin, kaffe, två rom och coca cola och en argentinsk cigarr, 90 pesos för två man. Ungefär 10 kronor i Sverige och det var en fin restaurang med uppträdande dans och musik.
Nu skall jag gå och duscha och krypa till kojs för att jag skall upp klockan 4 till rors och då måste man vara pigg när lots och hela societeten är där.
Jag sänder mina varma hälsningar till er alla
Eder blivande sjöman
Anders

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar