tisdag 8 december 2009

Så seglar Jessica jorden runt.














Bilder fotade av Jessica ombord utom bilden av skepparen hängande i bommen innan starten i oktober. Mera bilder finns på Jessicas blogg (Se nedan).



Flera seglare som hört av sig frågar efter Jessica Watsons rutt, det vill säga vilka etapper hon skall försöka segla under sin nonstopsegling jorden runt. Så här beskriver hon seglingen på sin blogg:
http://www.jessicawatson.com.au/
. "Det finns ett par viktiga mål jag måste uppnå Jorden-runt-seglingen nonstop omfattar en distans av cirka 23.000 sjömil. Jag måste avgå och anlöpa samma hamn, (Sidney) över alla linjer i longitud, korsa ekvatorn att gå in på norra halvklotet minst en gång och kring södra passager vid landmärken i Sydamerika och Sydafrika.
Jag har beskrivit resan i delar för att ge dig en uppfattning om min väg under de kommande månaderna. Du kommer kunna följa mig och Ella's Pink Lady på denna webbplats och genom mitt mediapartner ONE (Network Ten's 24 / 7 sportkanal).
Etapp 1, Avresa Sydney och norrut.
Kursen är satt från Sydney Heads och mot norra Nya Zeeland. Beroende på vädret (riktning och vindstyrka) Jag kommer att välja en punkt där jag svänger babord och fortsätter till Fiji-öarna. I detta skede är det svårt att säga om jag kommer att gå till vänster eller höger om Fijis öar. Ekvatorn lägger strax söder om Julön. Jag rundar en av öarna i Line Group, som ligger norr om ekvatorn.
Etapp 2. - Södra till Chile och Kap Horn
Med Line Islands bakom mig är det rakt söderut för en stund. Jag måste styra långt sydvartt ner innan jag kan vända sig österut. Detta område är välkänt som brusande fyrtiotalet och befinner mig sannolikt på en position söder om 50 :e latitudsparallellen för att klara övergången mellan Argentina och Antarktis.
Kap Horn är ett känt landmärke som är den sydligaste udden av Tierra del Fuego skärgård i södra Chile. Den delar södra Stilla havet i södra Atlanten och är en viktig milstolpe i seglingen..
Etapp 3 - Kap till Kap
Efter rundningen av Kap Horn seglar jag rakt norrut för att nå några lugnare väder och en tids vila och återhämtning. Kursen blir sannolikt nära öster om Falklandsöarna.
Etapp 4- södra Atlanten till den afrikanska kontinenten.
Utvilad och klar jag gå vidare till nästa passage med givande ocean segling. Fågelvägen södra punkterna i Sydamerika och Sydafrika är cirka 3500 nautiska miles (6.400 klms).
Etapp 5 - runt Sydafrika.
Godahoppsudden är förmodligen mest välkända landmärke för södra Atlantens seglare. Den är inte den sydligaste punkten i Afrika, men sjömännen som används för att resa från norr använde Cape som den punkt där de kan börja rubrik mer österut. Cape Agulhas är den sydligaste landmärke och delar av Atlanten och Indiska oceanen. Jag kommer inte att ligga nära land, i själva verket har jag kanske inte ens udden..
Etapp 6 - Southern Ocean till Hem
Från Sydafrika är det de enorma farvatten i Södra oceanen. Trots nästa kontinent som Australien finns det en hel del segling att göra. Över 4000 nautiska miles (av öppna och ofta oförsonliga hav. Can't wait. Du kan ha bra och dåliga dagar i Antarktiska oceanen, men alla kommer att bli minnesvärda att segla igenom.
Att få angöra australiska vatten kommer att bli en härlig känsla. Tusentals miles till havs och nästan hemma. Australien är den största ön i världen och det kommer att ta tid att ta sig från Western Australia till min hemmahamn Sydney.
South East Cape är Tasmanien sydligaste landmärke. Härifrån Jag norrut till fastlandet och vidare till Sydney Harbour. Jag vet att jag aldrig kommer att kunna förbereda mig för känslan av att återvända hem till familj och vänner. Jag är säker på att en del av min resa kommer att kännas som längst.
Jag kan inte vänta med att uppleva allt som resan har att erbjuda. Jag hoppas att du hänger med på min segling".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar