måndag 27 juli 2009

Ny grundbok



I oktober 1949 var motorseglaren ”Iris” på resa från Gotland med bland annat 1 200 kg ost ombord. ”Iris” gick från Visby den 30 september 1949 klockan halv tolv på kvällen. På morgonen den 2 oktober omkring klockan 06.00 stannade motorn. Vevstakslagret hade skurit. Besättningen försökte fixa felet och fick igång motorn.
Landsort var nu i sikte i sydväst. Vinden ökade hastigt och nådde stormstyrka. Skepparen beslutade att söka skydd inomskärs och valde att gå genom Danziger gatt. Nu stannade motorn igen. Seglen var satta med det var svårt att hålla höjd på skutan. Det såg ut att gå vägen med då blåste storsegel och stagfock sönder i den hårda vinden. Fartyget var redlöst och drev mot bränningen syd om Gjusskär och högg hårt mot berget.
Nynäshamnsfiskaren John Karlsson var på väg från Nåttarö till Nynäshamn och när de passerade Fälöt såg de ”Iris” brydsamma situation. Karlsson vände sig båt mot haveristen och lyckades rädda över besättningen. En av sjömännen led av diabetes och fick bäras ombord för att senare iland köras till sjukhus.
Fiskare John Karlsson återvände till haveristen och lyckades bärga en del av osten. På morgonen den 3 oktober var fartyget borta. Hon hade glidit av grundet och sjunkit om cirka 15 meters djup.
Is och stormar har i dag lämnat kvar hjärtstock, ankarspel och en del lösa brädor på haveriplatsen.
”Iris” grundstötning och förlisning finns med en ny bok ”På grund – förlist” (Axplocks förlag) av Maria Landin, Folke Sjögren och Björn Öberg. ”Ostfararens” öde är en av 30 olika händelser återberättade och illustrerade med författarnas egna ord. En speciellt dramatisk händelse var kollisionen mellan ångfartygen ”Ingrid Horn” och ”Bergvik” som inträffade sommaren 1917. Den tyska ångaren ”Ingrid Horn” gick till botten och 18 i besättningen och 2 lotsar omkom.
Den nya boken på nästan 500 sidor är indelad i tre delar som kan läsas oberoende av varandra. I den första delen berättas om vilka öar i detta skärgårdsområde nära Nynäshamn som var bebodda och var lotsplatserna fanns och hur lotsorganisationen fungerade.
”Det är viktigt att känna till detta för att förstå det geografiska och sociala landskap, som fartygen och dess besättningar rörde sig i”, säger författarna.
Bokens andra del ”Dramatik och historik” innehåller de 30 olika händelserna om ofta dramatiska olyckor. Det framgår tydligt hur viktig kommunikationen var mellan folket iland och de nödställda sjömännen.
Den tredje delen i boken ”Dagbok” innehåller en unik sammanställning av alla olyckor relaterade till sjöfarten i Landsorts lotsplats verksamhetsområde som gått att hitta i olika arkiv. Dagboken omfattar totalt 1 169 olyckor under tidsperioden 1490-1987. Vissa olyckor har utelämnats till exempel med marinens fartyg och olyckor som är relaterade till mindre fritidsbåtar.
Två av författarna Maria Landin och Björn Öberg är välkända kulturprofiler i Nynäshamn. Björn Öberg är lots i fjortonde generationen och Folke Sjögrens som illustrerat boken hade en far som var fyrvaktare och fyrmästare på Landsort och Måsknuv.
Maria Landin har ett förflutet som kommunantikvarie och är nu avdelningschef för planering och hållbar utveckling i kommunens miljö- och samhällsbyggnadsnämnd. Hon har sammanställt det omfattande materialet.
Bokens fotografier är i några fall mycket gamla och flera foton har tagit av förre mästerlotsen Axel Öberg som är far till Björn Öberg.
För mig som är bosatt i Nynäshamn sedan 1973 och som ägnat mitt liv åt sjöfart, båtar och skärgård är boken ”På grund – förlist” som att öppna en konservburk med okänt innehåll från tider som flytt. En fascinerande djupdykning i ett marint landskap ibland grynnor och skär runt Nynäshamn och Landsort.
Många av de händelser som berättas var helt okända för mig tills och författarna har levande gjort dessa på ett imponerande trovärdigt sätt utan att hamna i ett blodfattigt rapporterande.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar