torsdag 21 oktober 2010

Sjögården 21 oktober: Lyckad säsong för briggen!



Miljöfrågor Beckholmen och Nya Varvet
Arbetet fortsätter med en miljökonferens på Beckhol­men 28/10. Konferensen är en fortsättning på den konferens vi hade i januari med bland andra repre­sentanter från områdets aktörer, Stockholms Ham­nar och miljöföretag. Miljökonferensen är ett led i arbetet inom Varvsön Beckholmens Verksamhetsråd. Syftet är att skapa gemensamma miljöregler för de delar av området som vi utnyttjar tillsammans. Kon­ferensen följs av ett mer konkret arbete som inte minst är betingat av den nya framtid som miljösane­ringarna av området innebär. Miljöarbetet omfattar både Beckholmen och Nya Varvet på Djurgården. Kungliga Djurgårdens förvaltning (KDF) är markför­valtare. Miljöbalkens regler om föroreningsskada lägger stort ansvar på verksamhetsutövare och inte minst på fastighetsägare eller tomträttsinnehavare.
Nya Varvet på Djurgården
Byggandet av Båthallen har börjat liksom renovering av Sveasalarna. Man kan tydligt skönja områdets ka­raktär och framtida maritima prägel. Köp gärna en del av ljugarbänken.
Sjöhistoriska på Galärvarvet
Har kallat till möte om Galärvarvsområdet. Vi deltar för att trycka på det viktiga med det maritima.
Sjöhistoriska museet
Höstlov med tema Skeppsbrott 30/10 – 7/11.
Vasaorden
Skall man – vem är man? (Försvarsmakten? HM Ko­nungen?) byta lack på skrovet. lämpligaste plats för detta eventuella är nya Båthallen på Djurgården.
Washingtonkranen Beckholmen. Behövs den för att minna om Libertyfartygen som byggdes i USA? Denna köptes efter kriget av Uddevallavarvet som köpt flera sådana kranar från USA. Varvsnä­ringen i USA hade kris eftersom de militära beställ­ningarna i stort uteblev. Kranen på Beckholmen är i ett mycket dåligt skick och passar inte för varvsverk­samheten. Ett första uppslag kan vara att SMM eller berörd myndighet tar kontakt med Västarvet för att samordna dokumentation och bevarande av en kran. Rent spontant verkar Uddevalla vara rätta platsen för bevarandet.
Tidskulan finns vid f d Sjöbefälsskolan på Söder­malm. Du har väl sett den när den 1155 GMT börjar klättra upp för att sedan falla ner så att alla på Strömmen kan ställa sina kronometrar. Hur göra så att fler hittar denna tidssignal? Var det föresten Göta Kanalbåtarna eller tågen som framtvingade en ge­mensam svensk tid år 1879?
Telekrig i Sjögården å Beckholmen
Marinens kunskaper när det gäller telekrigföring be­hövde stärkas under VK II och inte minst under ti­den därefter. Forskning och utveckling igångsattes på Beckholmen, Marinförvaltningen, Philips på Ess­ingen (bra med gott om mål i anslutning till Bromma och på Strömmen), Sjökrigsskolan m fl platser. Det rådde mycket hög sekretess kring denna utveckling, som gav goda resultat. Marinens Telelaboratorium fanns på Beckholmen 1942–1958. Marinens Teleskola fanns där 1960–1972. Omfattande inköp av radarma­teriel gjordes omedelbart efter VK II bl a från Royal Navy. Radarskolfartyget HMS Prins Carl utnyttjades vid Beckholmen 1947–1957/58. Om detta och mycket mer kan du läsa i den informationsskrift som Före­ningen Galärerna givit ut. Åke Nilsson som gjort sammanställningen når du på ake.acab@telia.com.
Dockorna
Reparationsvarvet har sju fartyg indockade till på fredag. Fem i GV och två i Östra. Östra dockan rym­mer ca 10 000 kubikmeter. GV dockan rymmer ca 50 000 kubikmeter.
Beckholmens Dockförening har nu en docknings­period fram till december, vilket gör att mer omfat­tande reparationer kan hinna genomföras i förening­ens Västra docka.
Den fjärde torrdockan finns på Galärvarvet eller hur
Briggen Tre Kronor
En mycket lyckad säsong. Höjdpunkterna var det be­jublade uppträdandet inför drygt en miljon åskådare i S:t Petersburg under Scarlet Sails samt en långseg­ling för ungdomar med SEB till baltländerna. Nu rig­gas det för vintern med konferenser och fester såväl i salongen ombord som i Kolskjulet på land.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar