måndag 31 mars 2014

Båtekonomi: DYRBARA SLATTAR!

  


 Har du koll på dina färgslattar? Inte jag i alla fall. I helgen var jag ute på Ön och kollade då upp färgburkarna och flaskorna i sjöboden. Jag fick ihop en stor plastpåse av olika rengöringsmedel, vaxburkar. gelgoatputs och annat som kostat hundratals kronor genom åren.
  Mitt färgminne är uselt så varje år inför vårutrustningen öppnar jag plånboken och lägger några hundra på diverse båtkosmetika. Drygast har nog varit en burk Autosol som räckt så där en åtta år. En bra putsmedel.
  I år skall jag göra slut på alla slattar på familjen öppna snurrebåt och investera i en Scrubbis som är en båtborste för båtskrovet som skall ersätta den bottenfärgen där vissa sorter förgiftar vattenmiljön. 
  Om Scrubbis är så bra som reklamen lovar så verkar den var en vettigt uppfinning inte allt för dyr heller.
 Härlig helg i skärgården men vart tog all sjöfågel vägen?
  Finally ett billigt tips för rengöring av båten. 
VARMT VATTEN OCH DISKMEDEL TYP YES!
    Blöt in skrovet ordentligt med en blandning hett vatten och diskmedel och låt det verka en stund innan det spolas av. Hett vatten kan vara svårt att få tag i med det lönar sig att jobba lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar