Bildtext: Nya elfärjan Sjövägen har invigts i Stockholm.
Två eldrivna färjor är aktuella i Stockholm - Movitz och Sjövägen. Elfärjorna skall bli ett miljövänligt alternativ för pendlare i Stockholm inte minst när Slussen skall byggas om.
Fartygens batterier laddas med el från vind- och vattenkraftverk. Med det stora batteripaketet har en av elfärjorna en driftstid på ca fem timmar. Snabbladdningen på 10 minuter görs under dagtid.
En annan ny elfärja byggd i Danmark skall inom kort sättas in på en rutt i innerstaden. Den nya elfärjan kan ta 150 passagerare och 25 cyklar. Färjan skall heta Sjövägen och linjen kallas av SL för Linje 80 Sjövägen. I närtid sätts nya elfärjan in på rutten Saltsjökvarn - Allmänna Gränd och Nybroviken.
Nya färjan kan ta 150 passagerare med 90 sittande under tak. Farten är 8 knop men kan maxas till 10 knop. Batterierna är på 500 kw
Sedan den 22 september trafikerar elfärjan M/S Sjövägen sträckan Nybroplan - Allmänna Gränd - Saltsjöqvarn på morgnar. mitt på dagen samt eftermiddag och kväll.
Sjövägen ägs av rederi AB Ballerina. VD heter Gustaf Myrsten som också driver Utö Rederi i södra skärgården.
Rederiet som varit verksam på linjen Sjövägen sedan 1998 blir också operatör. Drygt 250 000 pendlare reste med Sjövägen i år fram till augusti månad. Antalet väntas öka mycket tack vara den nya elfärjan och kan bli strax under 300 000 resenärer i år, enligt prognosen.
Sju miljoner skall elfärjeförsöket kosta fram till 2015. Om försöket blir lyckat fortsätter det och landstingspolitikerna som stöder projektet ser Stockholm som en framtida elbåtshuvudstad med miljön i fokus.
Kan det bli bättre. En tyst sjötur på morgonen i en av världens vackraste huvudstäder - Stockholm. "Sjövägen" är ett fyndigt ord i sammanhanget. En elbåt går numera med beteckningen E/S före båtens namn - alltså E/S Movits.
SvaraRaderaMovitz med Z skall det vara som i Fader Movitz en känds profil i Fredmans Epistlar av Bellman.
SvaraRadera