onsdag 17 september 2014

Hamnspaning: STOCKHOLM LADDAR FÖR NORVIK!



Bildtext: Övre bilden visar en dataskiss över nya hamnen i Stockholm - Värtan med den nya piren. Hamnen överlämnar mark i Stockholm stad som planerar Norra Djurgårdsstaden  med bostäder och affärssecntrum.
  Nedre dataskissen visar en vy över Stockholm-Norvik som blir den nya godshamnen. Ett djupgående på som mest 16,5 meter gör att Norviks hodshamn kan ta emot de större fartyg som få hamnar runt Östersjön klarar av. 
_________________________
 Stockholm - Norvik - den blivande godshamnen för stockholmsregionen - strax norr om Nynäshamn finns med som en av de tre stora hamnbyggen som Stockholms hamn mu skall investera 7 miljarder kronor i.
  Hamnen väntar nu snart besked om Stockholm Norvik hamn från miljödomstolen. Den 10 oktober ger domstolen besked i målet. Även tillåtligheten togs upp igen av motparterna. 
    - Med ett positivt besked från domstolen, som vinner laga kraft, kan vi planera in byggstarten och sedan är det tre års byggtid innan första fartyget kan tas emot, skriver hamnen tidning "Via Stockholms Hamn" i sitt senaste nummer.
  Ny chef för Hutchison Ports Sweden heter Francouis Bello som också har ansvaret för den containertrafik som ska hanteras i godshamnen på Norviks udde,
  - Det är en hamn som kan ta emot stora fartyg som på ett sätt många hamnar runt Östersjön inte kan, och syftar bland annat på att vattendjupet i hamnen kommer att vara som mest 16,5 meter för att kunna ta emot fartygen som blir allt större.
  Stockholm Norvik blir en stor hamn i Östersjön. men den är fortfarande modest jämfört med Rotterdam i Holland - hemmahamn för Francois Bello.
  En mycket viktig fråga för den framtida sjöfarten på Östersjön är det nya svaveldirektivet som förändrar spelreglerna. Det blir färre men större fartyg för att på så sätt minska bränsleförbrukningen.
  - Och det här kommer att bli en konkurrensfördel för oss när den nya hamnen Stockholm Norvik är klar. För det är en hamn som verkligen kan ta emot stora fartyg på ett sätt som många hamnar runt Östersjön inte kan, säger Franciois Bello i intervjun.
  Nya hamnen i Stockholm växer nu fram med en stadig pir på tusen pålar. Om ett och ett halvt år skall bygget vara klart. 30 000 ton stålpålar och 50 000 kubikmeter betong går åt. Bygget kostar ca 2,8 miljarder kronor. Piren blir en del i området kring  den nya passagerarterminalen som ska stå klar 2016.
   Den nya Värtahamnen får fem kajlägen, 1200 meter kaj och större djup än tidigare. I samband med pirbygget så kommer  hamnen lämna över mark till Stockholm stad som skall bygga Norra Djurgårdsstaden med bostäder, kontor och affärer.
 I Värtahamnen passerar 1,6 miljoner ton gods och fyra miljoner passagerare varje år. Bygget skall genomföras samtidigt som trafiken i hamnen pågår.
  Miljön står också i fokus i den framtida hamnverksamheten Hamnar i Stockholm och Tallin (Estland) har skrivit ett samarbetsavtal med fokus på Östersjöns miljö. Det handlar om att el-ansluta fler fartyyg som ligger vid kaj och öka möjligheter till bunkring av drivmedlet LNG och minska utsläppen av avloppsvatten i Östersjön

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar