onsdag 18 augusti 2010

Milo framme i Chile efter 35 dygn!







Långseglare Milo Dahlmann(bilden) har med sin båt Artemisia II anlöpt Chile efter en dryg månads ensamsegling från Galapagosöarna på sin segling mot Antarktis. Detta mejl ankom sent i går kväll onsdag 18 augusti. Båten ligger nu i hamnstaden Valdivia ungefär mitt på Chiles långsmala kust. Kartan ovan (Wikipedia) visar hur detta sydamerikanska långsmala land ligger i förhållande till Antarktis som är slutmål för långsseglaren Milo.
Så här skriver hon:

"Efter 35 dagar till sjöss är jag i hamn!
Det har varit en ganska tuff segling, med bidevind nästan hela vägen (vilket i och för sig är ok) men vindarna som var under 10 m/s är lätträknade... Hade oftast runt 11-12, ganska ofta mer...
Men jag mår bra. Fast glad att vara i hamn! Här är det vinter, men det innebär ca 10-15 grader dagtid. Och det går mot vår! Jag ska vara här i drygt en månad, Magus, min nästa besättning, kommer i slutet av september. Jag behöver den här tiden, en del underhållsarbete måste göras... Motorn måste få en rejäl genomgång, mitt ankare blev böjt (!) i Galapagos, min genua behöver repareras m.m.
Människorna här är jättevänliga och hjälpsamma, jag trasslar mig fram på en urdålig spanska! Jag kommer att trivas här tror jag"!
Kommentar: Att ensamsegla 35 dygn med en stor båt i Stilla Havet kräver mycket av seglaren som måste hålla utkik för att inte bli påseglad och samtidigt få sova så pass mycket att inte kroppen blir utmattad.
Radarvarnare och radarreflektor i riggen är det tekniska hjälpmedel som används ombord för att varna om ett stort fartyg kommer för nära. Vi ser fram mot en mer detaljerad berättelse om hur Milo upplevde de 35 dygnen ensam till sjöss i Stilla havet. Mycket kryss verkar det ha varit vilket ställer stora krav på riggens hållfasthet och självstyrningen.
Milo är en erfaren seglare som var första svenska kvinna att ensamsegla över Atlanten för dryga tio år sedan i sin förra båt Bianca 27 "Artemisia". Hon vet vad hon gett sig in på och är fysisk starkare än vad hon ger intryck av då hon inte är så stor. Milo var dansare på toppnivå i yngre dagar och har sannolikt nytta av denna hårda träning.
Hon är 52 år och lever sunt inte minst sedan hon slutade röka för några år sedan. Snuset blev en ersättare och hon måste ta ett stort förråd av denna vara då snus utanför Sverige är svårt att få tag i. Hon äter inte kött däremot fisk och grönsaker och dricker inte alkohol,
Det är mycket glädjande att få höra av Milo. Hon har inte fått samma genomslag i media som många andra långseglare möjligen för att hon är som hon är. Milos fanclub är dock mycket stor och hon har en egen blogg för den som vill veta mera http://artemisia2.blogspot.com
Om allt går vägen nu skall Milo med ny besättning (Magnus) kasta loss om någon månad med kurs mots Antarktis i den bästa årstid det är att ge sig ner mot denna kyliga kontinent.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar