söndag 15 augusti 2010

Strandhugg på Sjögården


Kartan visar Sjögårdens område i Stockholm. Väl värt ett besök för oss marina nördar. Kolla bland annat in nyrenoverade fullriggaren af Chapman på Skeppsholmen(under segel ovan när det begav sig.)





Saxat ur senaste HKV NYTT:
Sjögårdens strävan att ytterligare levandegöra vårt ge­mensamma maritima kulturarv får inte stöta på mot­vind när det gäller Galärvarvsområdet. Här måste vi samla alla goda krafter för att försvara en vik­tig del av Kungliga nationalstadsparken.
Vi glädjer oss över det som händer på Varvsön Beck­hol­men och Nya Djurgårdsvarvet men det får inte över­skugga att även Galärvarvsområdet har en mari­tim potential och attraktionskraft som är unik. Att hyra ut delar av Båthall 2 till Parkteatern innebär stora konsekvenser för vår världsunika samling av bå­tar. Båthall 2 är av Riksintresse – enda samlingen i landet som dessutom fyller uppdraget att visa vårt kul­turarv i form av fritidsbåtar.
Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar, som utan kostnad och helt ideellt vårdat och visat den världs­unika samlingen av fritidsbåtar, och Föreningen Sve­ri­ges Sjöhistoriska Museum i Stockholm (FSSM) har protesterat kraftfullt mot att samlingen splittras. FSSM har skänkt ca 50 milj kr till museet under se­na­re år och disponerar ca 120 mkr för framtida stöd, men Föreningen anser inte att de skall betala hyran för ett statligt museum. För att säkerställa att Museet fick tillgång till Båthall 1 skänkte FSSM två mkr och Föreningen Vasa Rediviva en milj kr.
Båthall 1 hade i juli 5 378 besökare. Båthall 2 med sina volontärer har sedan 31/5 haft 8 359 besökare. Det kommer att bli närmare 24 000 innan man stäng­er i september. Tack till volontärerna!
Galärskjulen blir inte en ren maritim attraktion, även om några maritima inslag bör kunna åstadkommas. Vi har tidigare kommit med förslag som kan an­kny­ta till den maritima traditionen och också göra Vin & Sprithistoriska museet mer attraktivt. En fortgående och levande dialog är viktig.
Dyktankhuset måste vitaliseras och efterfrågas.
Utbyggnaden av Spårvägshallen får inte leda till att Aquaria flyttas eller läggs ner - Aquaria har årligen en kvarts miljon besökare och det är verkligen värt att rusta och utöka både verksamhet och byggnad. Var­för inte i kombination med en kaj för besökande tra­ditionsfartyg mellan Allmänna Gränd och Al­kär­ret (Djurgårdsstrand). Kanske dags för Gröna Lund att tänka i andra banor?
Aktiv sommar
Sjögården har varit aktiv i sommar. Vi har tillskrivit ett stort antal politiker och tjänstemän i Stockholm och påtalat vårt gemensamma maritima kulturarv, som verkligen sjuder av verksamhet. Det gäller även skyddet för Kungliga nationalstadsparken. Vi ser allt för många exempel på hur enskilda planärenden vill göra förändringar och intrång i skyddet. Det är re­spektlöst mot ett mycket tydligt och gemensamt be­slut om Kungliga nationalstadsparkens karaktär och därmed också Sjögårdens utveckling.
Du har väl passat på att promenad- och båtledes röra dig i Sjögården och se allt som händer på varvsön Beckholmen, Nya Djurgårdsvarvet och Sjövägarna?
Kungaslupen Vasaorden visas i Sjö­historiskas ut­ställ­ning Kungliga båtar i Båthall 1 - mellan Vasa­mu­seet och Gröna Lund på Galärvarvet. Där finns ock­så sluparna Galten och Delfinen, som Gustav III lät bygga efter att ha inspirerats av gondolerna i Ve­ne­dig samt Prins Wilhelms och Prins Gustaf Adolfs (Gustav VI Adolfs) privata båtar. Dessutom mycket om Oscar II och hans kungajakt Drott. Nog skulle vi vilja se Kungaslupen i hennes rätta element minst en gång per år vid högtidliga tillfällen. Kanske en stif­tel­se för Vasaorden?!
Kollektivtrafik på Stockholms inre vatten
Lokal kollektivtrafik på Stockholms inre vatten är en vik­tig valfråga! Självklart måste sjövägarna ut­veck­las och användas på ett säkert och bekvämt sätt. Se hur man löst detta i t ex New York, Sydney, Göte­borg och Hälsingborg. Vad säger våra politiker?
Tall Ships’ Races
Constantia enda svenska deltagare. Kom 2:a. Grattis!
Maritim utbildning
tillgodogör du dig på Skeppsholmsgården och Sjö­sko­lan på Beckholmen.
Skeppsholmsdagen 12 sept 1100 – 1700
Sjöhistoriska Roddarhelg
21–22/8 – en helg med roddbåten i fokus. Träffa roddarmadammer, lyssna på mässing och testa vikingarodd.
I nästa HKV NYTT mer om Varvsön Beckholmen och Nya Djurgårdsvarvet och Skeppsholmsdagen.

1 kommentar:

  1. ja båthallarna är verkligen bra....man kan ju inte husera alla farkoster folk vräker på en...
    och det behövs levande verkstäder för att hålla liv i gamla brädhögar...och nautomaner

    SvaraRadera