onsdag 25 augusti 2010

Omläsningen: THE LAST TALL SHIP






En av mina favoritbåtar i historien är fyrmastbarken Pommern (bilden) som ligger som museifartyg i Mariehamn på Åland strax intill ett av världens bästa sjöfartsmuseum. En bok som väglett mig i mina spaningar på dessa fantastiska segelfartyg ör "THE LAST TALL SHIPS" FÖRFATTAD (utgiven 1948)av Georg Kåhre med förord av den engelska drottningens Elisabeths gemål prins Philip eller HRH The Duke of Edingburgh.
Georg Kåhre (1899-1969) berättar utförligt om denna unika åländska segelsjöfarten som varade mellan åren 1872 och 1947. Den åländska redaren Gustaf Eriksson lyckades mot alla odds att hålla igång segelsjöfarten långt in på 1900-talet. Boken är kryddad med autentiska bilder av dessa vindmaskiner. Hur kunde det fungera?
Sannolikt var den tremastade råseglaren ett av historiens viktigaste segelfartyg då denna båttyp dominerade de handelsflottor av segelfartyg som var med och byggde upp Europas välstånd genom att frakta varor från fjärran länder. Mellan 1880 0ch 1909 på Nordamerikas östra kust byggdes flera fyrmastade träskonare som var transportekonomiskt effektiva långt in mot år 1855 då ångfartygen började göra sig gällande på världshaven.
I den åländska flottan var fyrmastbarken Pommern (1903), Moshulu, Archibald Russel, några segelfartyg som satt sin namn i historien.
Boken innehåller unika bilder på segelfartyg. Jag frågar mig ständigt - hur kunde sjömännen få dessa båtar att fungera? Jag känner en norrman var släkting tillbaks seglade fullriggare runt Kap Horn som berättade att en styrman föll överbord i hård undanvind och hans skeppskamrater såg hon komma upp till ytan och med handen svepa det blöta håret ur pannan för att bara se sitt fartyg försvinna i fjärran över vågtopparna.
Sjömannen visste då - liksom hans skeppskamrater - att hans öde var beseglat. Det gick inte att vända undan vind och drej bi i den hårda vinden och grova sjön för att sätta ut en skeppsbåt och rädda honom.
Jag återkommer ständigt till detta ögonblick då han insåg detta efter att ha med handen tagit bort det blöta håret ur pannan.
Vad kände han då?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar