lördag 7 augusti 2010

Omläsningen: Segla på Medelhavet




En klassisk båtförfattare som jag gärna återvänder till är konsthistorikern Göran Schildt(1917-2009) som med segelbåten Daphne utforskade Medelhavet och skrev reseböcker som blev internationellt erkända. Hans bok "Segla på Medelhavet" utkom är 1970 på Tidens bokklubb och där berättar författaren om 20 års seglingar på Medelhavet. "Önskeresan" är en annan bok ur hans rikliga författarskap.
Av texter som skrevs i mitten av 1900-talet sedan framgår att Schildt är trollbunden av detta hav på vars kuster han gjort många standhugg till exempel Marseille, St. Tropez, Cannes, Monaco, Porto Fino på Sardinien och Ibiza, Ischia och Capri.
Så här inleds kapitlet "Hur Daphne blev min". Båten var en ketch (två master) byggd 1936 på Åbo Båtvarv i Finland efter ritningar av Jarl Lindblom. Bått 10,7 x 2,75 meter, 6,5 tons deplacement, 46 kvadratmeter segelyta, motor finländsk Olympia på 25 hk. (Båten finns nyrenoverad på Forum Marins restaurang i Åbo, Finland.)

  • Första steget till mitt sjöäventyr med Daphne togs den dag när jag som treåring kastade ut alla mina ägodelar ur mitt leksaksskåp för att själv kunna krypa in i det med några bilderböcker, en tårtbit och en ficklampa. Det var min första kajuta, min första från de andras tillvaro avsöndrade och oberoende egna värld...

Kommentar: Skeppare Schildt känns som en förebild genom sin upptäckarglädje och det är denna känsla som gör att hans båtböcker håller i en tid av klimathot, relationer ombord, sponsorprojekt med mera som präglar fokus i båtböcker som tenderar till att bli tröttsamma.

Det var bättre förr helt enkelt.



1 kommentar:

  1. Roligt att du som gammal sjöman uppskattar småbåtsseglaren Schildt. Själv är jag endast fåtöljseglare men återvänder ständigt till Schildts böcker.

    SvaraRadera