Vad orsakade grundstötningen med det italienska kryssningsfartyget? Det har varit den stora snackisen i veckan i marina kretsar. Tragedin med omkomna passagerare, en befälhavare som uppges ha smitit med mera gör den kommande sjöförklaringen mycket intressant.
Sjöförklaringens uppgift är att söka sanningen till olyckan. De ansvariga hörs under ed och befälhavarens vittnesmål blir synneligen viktigt. Därefter kan det bli rättegång.
Fartygens satellitnavigator GPS gav sannolikt en exakt position på några meter så det lär knappast varit någon tvekan för befälet på bryggan om positionen. Fanns grundet utmärkt i sjökortet? En fråga som dök upp ganska tidigt. Stora båtar har grundstött på okända grund. Vi som var med minns den ryska oljetankerna Tsesis som i oktober 1977 grundstötte i Södertäljeleden på ett 5,9 meters grund. I sjökortet stod det 20 meter.
Vi har hittills inte fått se något sjökort från platsen där Costa Concordia grundstötte. Däremot följer debatten i gamla spår. Sjöfartsexpeter har uttalat sig om att trafikledning till sjöss skall ersätte befälhavarens yttersta ansvar. Hur det skall gå till är däremot höjt i dunkel.
Utredningar om stora sjöolyckor tenderar gärna till att bli juridiska kannstöperier. Vi får hoppas att den internationella kryssningssjöfarten lär sig något om Costa Concordias grundstötning.
torsdag 19 januari 2012
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar