Sjöräddningen bli kvar i Nynäshamns gästhamn men det är en öppen fråga om var den skall ligga i framtiden. Även Fagerviken har nämnts som ett alternativ. Sjöräddare i gästhamnen ger miljön en spännande profil för gästande nöjesseglare och turister och i den pågående diskussionen om gästhamnens framtida utformning talar det mesta för att sjöräddningen bliv kvar inom området.
Det framgick när sjöräddarna Joakim Atterstam och Mats Reimers i lördags besökte ”Sjösnack” i café Stinsen i Nynäshamns före detta gula stationshus. Ett 15-tal ”sjöbusar” det vill säga före detta aktiva sjömän av olika kategorier hade trotsat kylan och snögloppet och sökt sig till caféet.
Sjöräddningsstationen i Nynäshamn är en av de 66 räddningsstationer som finns efter svenska kusten från Strömstad till Piteå och bemannas av 1 800 frivilliga sjöräddare. Under 2011 genomfördes under förra året 2011 cirka 7 000 uppdrag, Merparten bestod av övning 2 133 stycken. Direkta sjöräddningslarm var 866 stycken. En viktig växande uppgift för sjöräddningen har blivit sjuktransporter som utförs i samarbete med landstinget.
Ett typiskt uppdrag som Nynäshamns RS genomförde i samarbete med Trosa RS genomfördes i september 2011 då en man åkt ut med sin båt för att fiska men inte återvänt. Med hjälp av en räddningshelikopter hittades båten och mannen som hade skador i huvudet. Den skadade togs ombord i en räddningsbåt och vinschades sedan upp i bår i helikoptern för vidare transport till sjukhus.
Att vara frivillig sjöräddare innebär att kunna ställa upp med kort varsel även dagtid. Bristen på frivilliga är ett av de problem sjöräddningen brottas med vilket innebär att det är ett ständigt pusslande med schemat. Efter ett larm skall sjöräddarna vara på plats inom en kvart. För att bli sjöräddare krävs god hälsa i övrigt är det ingen åldergräns. Sedan väntar en utbildning på plats i räddningsbåt. För att få köra en dylik krävs behörighet på nivå klass 8 enligt sjöfartsverkets regelverk.
Att jobba som frivillig sjöräddare innebär att kunna hjälpa utsatta människor som hamnat i nöd. De flesta är också tacksamma. Ibland är dock de problem som dyker upp överraskande.
-Det har hänt att båtfolk som larmat oss inte vet var de är någonstans. Men det brukar lösa sig efter en stunds intervjuande, sade Joakim Atterstam och Björn Reiuers som fick applåder av ”sjöbusarna”.
500 kronor per år kostar det att vara med i Sjöräddningsssällskapet som står helt fri från statlig inblandning.
Det framgick när sjöräddarna Joakim Atterstam och Mats Reimers i lördags besökte ”Sjösnack” i café Stinsen i Nynäshamns före detta gula stationshus. Ett 15-tal ”sjöbusar” det vill säga före detta aktiva sjömän av olika kategorier hade trotsat kylan och snögloppet och sökt sig till caféet.
Sjöräddningsstationen i Nynäshamn är en av de 66 räddningsstationer som finns efter svenska kusten från Strömstad till Piteå och bemannas av 1 800 frivilliga sjöräddare. Under 2011 genomfördes under förra året 2011 cirka 7 000 uppdrag, Merparten bestod av övning 2 133 stycken. Direkta sjöräddningslarm var 866 stycken. En viktig växande uppgift för sjöräddningen har blivit sjuktransporter som utförs i samarbete med landstinget.
Ett typiskt uppdrag som Nynäshamns RS genomförde i samarbete med Trosa RS genomfördes i september 2011 då en man åkt ut med sin båt för att fiska men inte återvänt. Med hjälp av en räddningshelikopter hittades båten och mannen som hade skador i huvudet. Den skadade togs ombord i en räddningsbåt och vinschades sedan upp i bår i helikoptern för vidare transport till sjukhus.
Att vara frivillig sjöräddare innebär att kunna ställa upp med kort varsel även dagtid. Bristen på frivilliga är ett av de problem sjöräddningen brottas med vilket innebär att det är ett ständigt pusslande med schemat. Efter ett larm skall sjöräddarna vara på plats inom en kvart. För att bli sjöräddare krävs god hälsa i övrigt är det ingen åldergräns. Sedan väntar en utbildning på plats i räddningsbåt. För att få köra en dylik krävs behörighet på nivå klass 8 enligt sjöfartsverkets regelverk.
Att jobba som frivillig sjöräddare innebär att kunna hjälpa utsatta människor som hamnat i nöd. De flesta är också tacksamma. Ibland är dock de problem som dyker upp överraskande.
-Det har hänt att båtfolk som larmat oss inte vet var de är någonstans. Men det brukar lösa sig efter en stunds intervjuande, sade Joakim Atterstam och Björn Reiuers som fick applåder av ”sjöbusarna”.
500 kronor per år kostar det att vara med i Sjöräddningsssällskapet som står helt fri från statlig inblandning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar