OS-båten Yaramaz visas på båtmässan. Foto LARS HAGBARTH
___________________________________
___________________________________
Två av de segelbåtar som var med och kappseglade om OS-medaljer i Nynäshamn 1912 kommer att visas upp på den kommande båtmässan Allt för Sjön som öppnar fredagen den 2 mars för speciellt inbjudna. Båterna heter X-et och Yaramaz och var enligt mässledningen "redo för start vid kajkanten i Nynäshamn när båtgrenarna i Stockholms olympiska spel gick av stapeln".
OS-båtarna visas i Charliehallen som en del av Classic Boat show. Pierre Dunmar lovar visa sina klassiska skönheter och OS-mode från det senaste seklet.
OS-båtarna visas i Charliehallen som en del av Classic Boat show. Pierre Dunmar lovar visa sina klassiska skönheter och OS-mode från det senaste seklet.
Kommentar: Jag har rapporterat från båtmässan Allt för Sjön sedan 1966 och sett det mesta i båtväg komma och gå. Några hajlats på vägen var segelbåtarna Magnific Midget, Fin-Gal och inte minst Vegan när hon kom. Dubbelruffade Albin 25:an var kanske den största båtsensationen i Sverige sedan den glasfiberarmerade plasten slog igenom i slutet av 50-talet.
Båtarnas kvalitet har varierat genom åren. I början lät vissa båtbyggare plastbåtarna stå skrovfärdiga i snön i väntan på våren. Plastens härdning avstannade och när skroven sedan kom in i båtmässans värme så luktade de fränt av styren.
När första oljekrisen slog till 1973 rusade priset på plast i höjden och båtbyggarna börja bygga tunnare skrov vilket resulterade i att många nya båtar sprack när de utsattes för grov havsjö med kraftiga bottenslag. Det blev en hård debatt om kvalitet och säkerhet.
Vi båtjournalister gjorde naturligtvis många misstag. Vi skulle hoppa i svall med alla nya planande båtar och bilder av hoppade båtar fortsätter tyvärr att dominera båtpressens aldrig sinande båtnyheter. Möjligen hade detta svallskuttande värdet att vissa båtar går sönder innan de når konsumenten.
"Bästa båten sprack" löd en rubrik från början av 80-talet då en av testbåtarna hade för få glasfibermattor i botten och sprack vid ett hårt bottenslag i havsjö. Stortester av mindre öppna båtar var vanligare på den tiden än var de är idag. Möjligen speglar detta båtbranschens pågående kris. 1976 såldes 50 000 båtar i Sverige - förra året 2011 såldes cirka 15 000 båtar. Får se hur det blir i år?
Möjligen är 2000-talets båtliv något vi sysslar med när solen skiner. Korta snabba dagsturer. De som har råd kanske långsseglar med en båt. Båtbranschen uppfinner hjulet varje år - och så lär det bli även i år när vi besöker årets upplaga av båtmässan Allt för Sjön - drömfabriken för våta drömmar :-)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar