tisdag 27 maj 2014

Sjövet: OSLAGBARA ENSLINJEN

  Bildtext: Enslinjen är oslagbar som ortlinje vid skärgårdsnavigering eftersom den är ostörd av olika faktorer. Teckningarna visar enslinjens princip och den används av sjöfarten i trånga passager över hela världen.
___________________________________________-
 Den säkraste ortlinjen vid navigation inomskärs är enslinjen det vill säga linjen mellan två fasta eller utplacerade punkter iland som vid ett givet ögonblick är "ens" och visar klart för någon grynna.
  När vi navigerar ut till Ön så har vi ett vattentorn i horisontlinjen i aktern och en sjöbod i fören så hittart vi spetsen på den udde som vi skall runda och har då bara att justera kursen någon grad åt styrbord. Enklare - och säkrare - kan knappast navigationen bli lokalt inomskärs och det behövs inga elektroniska multiapparater för att klara detta.
  Stora fartyg använder ofta enslinjer för att navigera säkert. Panamakanalen är ett sådant exempel där jag som ung sjöman fick pröva på rorgängares uppgift genom att styra efter enslinjer. Likaså inloppen i olika av världens floder med lömska bankar som till exempel Schelde upp till sjöstaden Antwerpen i Belgien.
  Skärgårdsbor har ofta egna små ensmärken som de styr efter på sina färder. Likaså militären vars sjökort bitvis varit hemliga vad gäller "egna" enslinjer. 
   "Våra grund är en viktig del av den fredsbevarande effekten", sade en sjöofficer en gång medan han navigerade sin robotbåt i 30 knop förbi kobbar och i trånga sund. Dessa färdvägar var inte utprickade i det civila sjökortet.
  Under en rättegång på 70-talet kollade jag ett ryskt sjökort över den svenska skärgården och det var mycket detaljerat. Om någon av våra spioner som avslöjats under efterkrigstiden lämnat ut dessa sjökort låter jag vara oklart - men de var ett klart indicium för att ryssarna visste mer om oss än vad vi kunde ana. Åtminstone vid civilister.  
  Jag älskar sjökort av papper och kollar dem ibland och jämför. Det märks att varje sjökort är redigerat för ibland "försvinner" vissa djupsiffror för att senare återkomma.
 När dimman i skärgården så här års ligger tät då försvinner enslinjerna i töcknet. Kloka båtfarare kan då ankra om de inte har radar till sin hjälp.
  Med det är en annan historia men den handlar också delvis om enslinjer om navigatören vet vilka kobbar och skär som flimrar på radarbilden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar