lördag 17 oktober 2009

Start för Jessica 16 år - solo runt jorden!!







Bilder: Jessicas segelbåt är en 34 fots Sparkman&Stephens, välkänd havskrysssare som tål hårda tag.
Jessica i sittbrunnen där hon tillbringar sin mesta tid.







Jessica Watson 16 år, en australiensisk skolflicka ska försöka att segla solo non-stop runt jorden. Projektet har drabbats av svårigheter då båten under en testsegling kolliderade med i ett lastfartyg.
Ensamseglare Jessica Watson var på iväg från sitt hem i Mooloolaba i Queensland för att segla söderut till Sydney för ett tiodagars prov sin rosafärgade båt Ella's Pink Lady. Mindre än ett dygn efter starten, kolliderade segelbåten med ett 63.000-ton bulkfartyg i en farled cirka 15 sjömil öster Stradbroke Island. Kollisionen utreds nu av australienska myndigheter.
Jessica, som var under däck när kraschen inträffade, var oskadd. Segelbåten fick skador på masten och på skrovet. Båten togs upp på varv för reparation.
När Ella's Pink Lady har reparerats, planerar Jessica att fortsätta sin resa till Sydney där hon kommer att slutföra sin slutliga förberedelserna för hennes solosegling jorden runt.
Söndagen den 18 oktober kom hon till slut iväg med sin båt en 34-fots Sparkman&Stephens. Båtens mått löa:10,23 meter, bredd 3,08 meter, djupgående 1,85 meter
Så här berättar hon om avfärden:
"Igår var den stora dagen, lämnar Sydney och passerar startlinjen. Efter en god natts sömn, en god frukost och en sista varm dusch, det var det och jag var iväg för att segla jorden runt! Komma ut ur hamnen och över startlinjen var lite av en bedrift i sig med åskådare båtar, helikoptrar, mycket lite vind och vågor rullande ändå. Till slut lyckades vi ett slags långsamt glida över linjen och hittade lite mer vind efter rensa Sydney Heads. Jag visste inte riktigt har tid att ta det hela i ett jag passerade faktiskt startlinjen, men jag kan inte beskriva hur stolt jag kände bilismen bort från kajen med min modiga familj stå där, tillsammans med så många av människor som gjort detta hända.
Min första dag var upptagen för mig att försöka hålla Ellens Pink Lady bort från kusten i mycket lite vind, som arbetar genom några små problem och undvika sjöfart. Jag ska erkänna att jag blev lite känslosam en stund efter alla goodbyes men på pluskontot jag redan känner att jag är som bosätter sig i och med ett sådant lugn villkor
Vi är fortfarande bara strax över 65 sjömil från kusten, för närvarande gör en inte särskilt anmärkningsvärd fart cirka 2,5 knop. Det är lite frustrerande, men jag klagar inte. Jag bara tar det en dag i taget för nu, ge mig lite tid att bosätta sig i och väntar på lite mer vind. Loving alla kommentarer! "
16-åriga Jessica som kallas "Jesse" hoppas bli den yngsta seglaren någonson segla solo, non-stop 21.000 sjömil, beräknad tid i 8 månader.
År 1999 blev den australiensiska Jesse Martin 18 år känd i seglarvärlden 18 genom att täcka 27.000 nautiska miles på 328 dagar själv. Laura Dekker, en holländsk tjej endast 13 år gammal lovat försöka segla solo jorden runt men projektet har väckt en internationell debatt på grund av hennes ålder.


Sjövet kommentar:


Alla ensamseglare är i princip rättslösa till sjöss då de enligt sjövägsreglerna måste hålla behörig utkik dygnet runt. Det är omöjligt då de måste sova ibland. För att undvika kollisioner med stora fartyg används radarvarnare som väcker skepparen om ett fartyg med radarn igång närmar sig. Andra soloseglarknep är att segla med äggklockor som väcker skepparen efter så där 20 minuter.
En bra radarreflektor på segelbåten hjälper större fartyg med radar att i tid upptäcka båten och gira undan om det behövs. Små båtar syns tyvärr inte alltid i radar då de kan försvinna bakom höga vågor och blir en del av "cluttret"som blir som ett grus utan urskiljning i radarbilden.
Ensamseglare som siktar ett fartyg brukar ropa upp dem på VHF radion "What Ship?" och på så vis göra sig synliga.
Kloka ensamseglare som vill överleva väljer gärna att segla på router som inte används av yrkessjöfarten.
Goda vindar åt "Jesse" och Ellens Pink Lady!

Följ Jesse på www.jessicawatson.com.au/








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar