onsdag 7 oktober 2009

Styrpulpet och röd spiralsladd!



Hej! Lägger min röst på styrpulpet trots merkostnad. Säkerhet och praktiska synpunkter har Du redan listat upp. En liten Ockelbo med 9 hk Johnson i aktern körs här av småungarna med rorkult och den går fort på fullskaft. Det ser litet läbbigt ut ibland men de har "röda tråden" och flytis. Båten är faktiskt för liten för pulpet. Med pulpet kan man få bättre viktfördelning vilket bl.a. är bra när man skall plana ut eller köra "halvt långsamt". Greppa "kulten" och håll kursen.
Du skrev om mannen som trillade ur aktersnurreribåten och nästan fick en knips av propellern. Det påminner mig om när jag körde en liten Esping med en 22 hk Johnson invasionsmotor på akterspegeln. Två cylindrar med dekompressionshandtag på den ena för att man skulle orka draga igång den.
Vid ett tillfälle missade jag min säkra "tvådragsprocedur" och motorn blev "dränkt". För att draga den ren blev det full gas och vid då första draget gick den igång med ett rytande och när jag vände mig om för att med gasreglaget minska och styra tog jag en överhalning och druttade i full fart (några och tjugo knop) handlöst överbord.
Jag var medveten om att båten skulle komma tillbaka på en cirkel och dök för att slippa propellern. Så började luften taga slut så jag simmade mot ytan. Trodde jag. Ty jag råkade släppa ut litet luft och trodde att bubblorna gick uppåt åt det håll jag simmade. Njet, de gick åt andra hållet så jag fick vända om helt för att komma upp till ytan. Gudskelov hade båten stannat ett femtiotal meter längre bort och det visade sig att jag instinktivt fått tag i gasreglaget och stängt av.
Trots att jag var helt mörbultad, vatten är hårt, lyckades jag kravla mig upp i båten men det var allt. En roddbåt kom ut och bogserade hem mig och man undrade vad jag sysslade med. Sens moral. Det finns ingenting så viktigt med en utombordsmotor som den "röda spiralsladden" till nödstoppet antingen man kramar en rorkult eller sitter och jäser vid "pulpeten". Espingen var en ca 3 m träbyggd racerbåt som man enligt uppgift körde Mälaren Runt med på sin tid. Jag använde den ganska mycket här i skärgården och har flera fotografier kvar. Det var tider det. Vissa minnen får mig att rysa en smula.
"Rorsman"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar