onsdag 14 oktober 2009

Milo saknar inte svenska vädret.



















(Bilder: Milo i förpulpeten på Artemisia II och i sjöställ i sittbrunnen när det brallar på.)

Långseglaren Milo Dahlmann skeppare på "Artemisia II" har sänt en cyber flaskpost från den lilla ön Porto Santo nära Madeira. Hon laddar för nästa etapp mot Kanarieöarna i början av november.
Milo kastade loss från Stockholm strax efter midsommar för en segling på två år med målet att försöka nå Antarktis. Med sin sambo Torbjörn ombord nådde Milo Madeira i Atlanten i augusti efter ett stop i England. "Artemisia II" fick pröva på hårt väder i Nordsjön vilken hon enligt sin skeppare klarade bra.
Sedan ett par veckor vilar Milo ut på Porto Santo och hon laddar för en segling över Atlanten via Kanarieöarna och Kap Verde. Torbjörn har åkt hem och nya seglarkompisar mönstrar ombord.
Så här skriver Milo i sin senaste flaskpost avsänd i veckan:

"Denna gång har jag faktiskt varit på Colombus-muséet! Fast om man tror att man ska få veta en massa om honom så blir man besviken. Det mesta är om alla erövringar som portugiserna har gjort genom tiderna. Väldigt lite om Columbus, och inte en enda pryl som hade varit hans, eller från hans skepp. Undra ifall han överhuvudtaget har bott i det där huset... (Mer om Columbus Porto Santo bloggen 25 augusti)
Här träffade jag ett seglande par som seglar en uppförstorad Bris-båt. Jättegoa människor. De har studerat det där med att styra en båt med hjälp av linor istället för vindroder/autopilot. Vi var ute en dag och testade på min båt. Bidevind: inga problem (förstås), halvvind och öppen slör: inga problem där heller, men på slör/läns gick det mindre bra, vilket inte är så konstigt, det är även svårt för de flesta vindroder. Men det var himla kul att se att det funkade så pass bra på min båt!
Vet du, det är så många som kommer och berömmer min båt. De tycker hon är så fin och ser så stark ut. Jag blir stolt som en tupp.
Livet fortsätter att vara lugnt. På fredag kommer två kompisar från Göteborg, och stannar i två veckor. Vi ska inte segla, de ska ha en lugn semester, och då är denna plats perfekt. När de har åkt hem ska jag förbereda båten och sen segla till ön La Palma. Blir väl någon av de första dagarna i november om vädergudarna tillåter.
Jag måste erkänna att jag inte saknar det svenska vädret just nu..."

Fåtöljseglarens önskan: Goda vindar Milo.

Sjövet: "En sjöman går när hon vill och kommer när hon kan..".

(Milos blogg:http;//artemisia2.blogspot.com)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar