onsdag 21 oktober 2009

Nimbus med första elbåten





Nimbus presenterar nu en elbåt med inombordsmotor. En fart på cirka 17 knop och endistans på 17 sjömil utlovas på en laddning av litiumjonbatterier. Motorn har utvecklats av det svenska företaget Electro Engine. Båten har ett dieseldrivet elverk för extra laddning om hamnen saknar starkström. Uppladdningen kan ta cirka fyra timmar. Nimbus funderar på att starta serietillverkning år 2011. Båtens pris blir cirka 1,5 miljoner kronor.
"Men driftskostnaderna är förstås bara en bråkdel", säger Thomas Bergfjord, VD Electro Engines. (DN 2009-10-22)
"Havet hörs mer än motorn", skriver DN:s reporter Patrik Grönberg som provkört elbåten. På en laddning kan båten färdas cirka 20 sjömil (cirka 37 kilometer) vilket motsvarar distansen Vaxholm-Sandhamn i Stockholms skärgård. (DN 2009-10-23)
Att ladda litiumjonbatterierna fullt tar 3 till 4 timmar med då krävs en strömstyrka på 32 ampere och 380 volts spänning. Med normal hushållsel, 230 volt och 16 ampere, tar laddningen lite mer än ett dygn. En laddning kostar cirka 50 kronor.
Nimbus intressanta elbåt visas på storbåtmässan i Stockholm som öppnar i Mässhallarna Älvsjö den 4 december.

Sjövet kommentar:

"Tyst gång för oss hörselskadade tvåtaktare!"
En mycket intressant båtnyhet i den klimatsmarta tid vi lever i. De elmotorer får båtar som finns sedan tidigare är till större delen utombordsmotorer avsedda för mindre båtar och kanoter. Utöver dessa finns några enstaka hybridsegelbåter där en propeller under gång laddar batterier inombords som driver en elmotor för in- och utfart från hamn eller begränsad gång i stiltje.
De höga bränslepriserna kommer naturligtvis ge Nimbus elbåten en klar konkurrensfördel. Tyst gång, dessutom för oss hörselskadade tvåtaktsbåtfarare.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar