lördag 8 januari 2011

Spolplatta för båttvätt sparar miljön.



När kommer Nynäshamn ”Årets Båtkommun” att få sin första spolplatta för båtbottentvätt? En sådan skulle ligga väl i linje med kommunens försök att skapa en miljöprofil för båtfolket.
Nu är det nämligen dags för de kommuner och båtklubbar som vill slå ett slag för miljön – att bygga en spolplatta för högtryckstvätt. Spolplattan är konstruerad så att den orena bottenfärg som spolas av renas innan den släpps ut i havet igen.
Traditionell bottenrengöring av båtbottnar utan spolplatta är uppenbart ovänlig mot miljön. Färgrester och slipdamm hamnar direkt på marken och bildar ett hälsovådligt damm. Miljöfarliga ämnen förs även via avrinning ner i vattnet eller grundvattnet.
Hur fungerar då en spolplatta? Båten körs upp på en slip som har en spolplatta eller lyfts på plats av en mobilkran. I spolplattan finns en tvättränna som renas från färgflagor, havstulpaner eller annan påväxt med hjälp av ett galler. Tvättvattnet rinner sedan vidare till en 2-kammarbrunn där finare partiklar urskiljes genom sedimentering. Dessa slamprodukter hanteras sedan som miljöfarligt avfall när det avlägsnas. För en ambitiös rening av svartvattnet från båtarna kan ytterligare ett reningssteg byggas in med hjälp av ett finfilter bestående av sand eller kol.
Vad kostar en spolplatta? Plattan kostar mellan 30-50 000 kronor om arbetet görs ideellt. Priset varierar med antalet båtar och storlekar. Om filter önskas så blir kostnaden ungefär det dubbla. Svenska Båtunionen (SBU) som organiserar det svenska båtlivet rekommenderar byggande av spolplatta och att en dialog startas med kommunen som också kan vara med och betala.
Hur bra är en spolplatta för båtrengöring? I Miljösamverkan Västra Götaland gjordes en pilotstudie med SBU och organisationen Håll Sverige Rent i Vallda Sandö hamn utanför Göteborg som använt spolplatta för båttvätt i över 10 år med gott resultat. De högsta halterna av miljöskadliga ämnen som koppar, zink och irgarol fanns i renset från spolplattans tvättränna och i 2-kammarbrunnen. Studien visade att största miljövinsten görs med att bygga en spolplatta med brunn.
Studien visar också en utvärdering av filter kopplat till vilken tillåten bottenfärg som använts i området och vattenomsättningen i området.
Spolplattor för båttvätt byggs nu landet runt. För att minska spridningen av giftiga båtbottenfärger skulle alla varv, båtklubbar och marinor i kommunerna Vaxholm, Danderyd och Täby vara utrustade med spolplatta och båtbottentvätt senast hösten 2010
Totalt berördes 13 varv och sju båtklubbar av beslutet. På Södra Roslagens miljö- och hälsoskyddskontor menar man att det handlar om miljöfarligt avfall när båtar skrapas och slipas och färgresterna skall tas om hand. Kostnaderna för en spolplatta beräknas till cirka 100 000 kr och för dem som inte följer de nya bestämmelserna väntar förelägganden och viten. Enköpings Segelsällskap (ESS) är dock en av de klubbar runt om i landet som redan nu ordnat en spolplatta, med hjälp av medlemmarnas insatser via arbetsplikt. Kostnaden för material och grävmaskin blev cirka 75 000 kr. Spolplattan är även utrustad med trekammarbrunn, som också grävdes ner med hjälp av medlemmarnas insatser under arbetsplikten.– Det som kostade pengar var trekammarbrunnen samt rördragningen från spolplattan till brunnen. En av våra medlemmar hade tillgång till grävmaskin, så arbetet gick fort och smidigt. Allt är gjort enligt miljökontorets anvisningar och är godkänt av deras inspektörer, berättar Gunnar Widén från ESS. Slammet som blir kvar i brunnen sugs upp varje höst när upptagningarna är klara.– Vi tar upp en båt varje kvart. När båten är uppe körs den till spolplattan, som har plats för fyra båtar. Där disponerar man en högtrycksspruta i 45 minuter och sedan körs båten till den permanenta vinteruppläggningsplats som varje medlem har.Enköpings Segelsällskap har plats för cirka 700 båtar varav ungefär 275 i skjul, som ägs av båtägarna genom ett arrende med ESS. – Det unika hos oss är att varje båtägare har sin egen plats att ställa upp båten på. Under sommaren förvaras vagn och täckningsmaterial där så man disponerar sin plats hela året.
En annan stad som har ett engagerat miljöarbete för båtfolket är Askersund i södra Närke (Örebro län) som ligger i en vik av norra Vättern – en av Sveriges största sötvattensjöar. Staden har 11 800 invånare.
I Askersund har båtägarna i segel- och motorbåtsklubben kunnat tvätta sin båtar på en helt ny spolplatta. 350 båtar har tvättats. Den nya spolplattan har måtten 23 x 8 meter det vill säga ganska stor. Utrymmet räcker till för att tvätta två båtar samtidigt. Det miljöfarliga slammet från båtarna går till en slamavskiljare på 3 kubikmeter. Därifrån går restmaterialet och vattnet till ett sandfiltret för att slutligen rinna ut i en separat brunn. Det slurenade vattnet pumpas sedan ut i havet.
För att spola båtarna har klubben två Kärcher kallvattenstvättar som fanns i klubben sedan tidigare.
Askersunds båtklubb sökte så kallat LOVA-bidrag ( Lokala Vattenvårdsprojektet)för att kunna betala de 260 000 kronor som anläggningen kostade. Ansökan låg på 500 000 kronor och klubben fick hälften – 250 000 kronor. Medlemmarna räknade sig egen arbetsinsats till 250 000 kronor. Möjligen hade klubben inte fått detta bidrag om kommunen krävt i ett föreläggande att anläggningen måste byggas. Klubbens budget på 500 000 kronor omfattade inklusive bidrag på 250 000 kronor också att lokala entrepenörer gjorde utgrävning och asfaltering av spolplattan.
Jeanette Johansson i Akersund är den klubbansvarige som framgångsrikt skött kontakten med kommunen och får mycket beröm för sitt arbete av klubbkamrater. Hon har också fotograferat hela bygget (Se bilder!)
-Vi är mycket glada om vi i Askersund kan inspirera andra båtklubbar att bygga en sådan här miljövänlig anläggning, säger Jeanette Johansson.
Den lokala båtklubben har också fått LOVA-bidrag på 75 000 kronor för att bygga en toatömningsstation som får användas gratis av båtägarna. I projektet har klubben samarbetat med Vätterns Vattenvårdssförbund, Askersunds miljöinspektöroch Östergötlands båtförbund.

Källor:Länk: http://www.enkopingssegelsallskap.se/, SBU (Svenska Båtunionen Grafik). Medlemstidning ”Båtliv”, med flera)
FOTO: JEANETTE JOHANSSON

1 kommentar:

  1. Hej
    Om båtägarna i Nynäshamn använder båtbottentvätten i gästhamnen som borstar rent skrovet från beväxning så behöver båtägaren inte bottenmåla överhuvudtaget.
    Se www.boatwasher.se/nynashamn

    80-90% av giftet i bottenfärgerna läcker ut i vattnet från det att de sjösätts tills de tas upp för vinterförvaring.
    Det gift som eventuellt är kvar på skrovet vid upptagningen, kanske 10-20%, tas om hand vid rengöringen ovan spolplattan.

    Den båtägare som vill spara pengar, ha ett bekvämare båtliv och minska sin miljöbelastning radikalt, slutar helt att bottenmåla och borsttvättar sitt skrov istället.

    Mvh
    Odd Klofsten :-)

    VD
    Boatwasher Sweden AB
    08 663 32 39

    SvaraRadera