lördag 12 januari 2013

Beg-Båt: HT-BÅTEN HÅLLER ÄN!





 Om någon motorbåt förtjänar att kallas "folkmotorbåt" så är det HT-båten (HT = hardtop) som har utvecklats ur den gamla campingbåten av trä, med litet fördäck och vindruta. I denna typ av båt med Archimedes-snurra bakpå för 50-talets Båt - Svensson ett flytetyg för spännande båtturer.
  Det vimlar nu av HT-båtar i glasfiberarmerad plast från 60,70,80-talen och framåt på Sveriges största båtmässa för begbåtar - Blocket.
  Allmänt så är den modernare HT-båten omkring 6 meter i skrovlängd med liten ruff "hardtop" där besättningen sitter skyddad mot vind, regn och ryksjö, och som i nödfall passar för övernattning.
  I mitten av 1970-talet fanns ett 20-tal hardtopbåtar på marknaden - men plötsligt försvann de ur nyproduktionen möjligen för att Båt-Svensson köpte en större båt gärna med segel, ståhöjd och fullängdskojer för lånade pengar - då räntan drogs av på skatten och inflationen på ibland 10 procent gröpte ur kapitalskulden. Den tiden är nu förbi och det innebär återkomst för HT-båten på beg-båtmarknaden - då båttypen fortfarande har ett värde som utflyktsbåt till ett rimligt pris.
  En HT-båt med ca 50 hk utombordsmotor på akterspegeln - 4-taktare - drar mellan 0,5 liter - 1,0 liter per sjömil, 16 kronor per liter kostade var priset i sjömack säsong 2012. En båtägare kör effektivt sin båt cirka 20 timmar per säsong mellan tummen och pekfingret vilket skulle innebära cirka 10 000 kronor per säsong i soppakostnader.
  Det finns vissa detaljer att se upp med på beg HT-båtar:

  • Sikten föröver är begränsad.

  • Viktigt att kunna stå bekvämt och kör för bästa utkik.
  • Frontrutorna bör vara av rätt glas. Vindrutetorkare brukar vara slut.

  • Bränsletanken utrymme måste vara väl ventilerar om Båten har Blå Skylt det vill säga typgodkänd bör ventilationen var okej.

  • Utrymme bör finnas för 2 bränsletankar. Antalet sjömackar i skärgården har minskat.

  • En seriös säljare av en HT-båt bör kunna tala om hur många knop (sjömil/timme) båten gör med olika belastning.

  • Fråga om motorn har en servicebok med verifierad konservering för varje säsong inklusive oljebyte i växelhuset. Gamla 2-taktare är miljöbomber - då är alkylatbensin ett miljövänligare alternativ.

  • Standardutrustning för en beg HT-båt bör vara ankare, fendertar, förtöjningslinor, pulpit, kapell, lanternor, räddningsstege, vindrutetorkare, lanternor, räddningsstege, brandsläckare, länspunp, dynor, kök, invändning belysning, kompass. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar