onsdag 16 januari 2013

Beg-Båt: TIPS FÖR HT-BÅT SPEKULANTER!




  Att köpa en begagnad HT-båt som fungerar till sjöss kräver koll på några detaljer för att båtköpet skall bli lyckat. Mellan tummen och pekfingret så motsvarar motorn ungefär båtens halva värde. En HT-båt som säljs för 50 000 kronor med en 50 hk utombordsmotor 2-talt så står alltså motorn för ca 25 000 kronor,
  Om utombordsmotorn är en väl servad 2-takt så bör detta dokumenteras. Snurran bör ha vinterkonserverats med sötvatten och olja i cylindrarna och växelhusoljan bytts ut. Rosten är snurrans värsta fiende. 
  I jämförelse så är 4-taktaren mer svårservad än 2-taktaren och den som lämnat in sin motor till serviceverkstad genom åren har en klar fördel vid föräljning att kunna dokumentera detta med fakturor.
  En båtägare kör i genomsnitt sin motor ca 20 timmar per säsong i  och optimistiska bedömare påstår att en snurra klara 1 000 timmar i drift. Det finns fortfarande välskötta snurror från 60-talet som puttrar på några timmar varje år. 
  Miljöfrågan - samvetsfrågan - för den som köper 2-taktare. Mycket av bränslet går ut oförbränt i sjön och skadar miljön. Numera tillverkas inte 2-taktare längre men de som finns i lager och i begbåtmarknaden får säljas ut. De senaste årens höga bränslepriser har sannolikt minskat nyttjandet av båtmotorer.
  Det kan också uppstå ett läge då det kan vara vettigt att köpa en välhållen HT-båt och byta 2-taktsmotorn mot en bränslesnålare och mer miljövänligt 4-taktare. Passa på att montera en tilt (bilden) som används för att finjustera motorns riggvinkel under gång och få ett gynnsammare trimläge.
  Styrning och ratt på en äldre HT-båt kan vara skäl att byta. Gamla styrningar blir med åren rassliga och innebär en säkerhetsrisk. Montera gärna en länspunp i motorbrunnen som ger lite trygghet om vatten kommer in i båten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar