tisdag 15 januari 2013

Tågspaning: TILL SJÖSS MED NYNÄSPENDELN!


Foto: TOMMY ANDERSSON  Senaste oförklarliga tågolyckan på Saltsjöbanan väcker minnet av när SL:s pendeltåg körde ner i sjön Rudan år 1985. Det så kallade säkerhetsspåret vid Handens station ledde till en stoppbock vid sjöstranden som naturligtvis inte höll när tåget kom brakande. Om inte minnes sviker så var det nåt strul med mötande tåg som la om växeln till spåret ner mot sjön. Inga dödsoffer rapporterades men några passagerare blev blöta om fötterna.
  Vi veteranpendlare som åkt flera varv runt jorden och ibland övervägde att tatuera in SL-kortet i pannan - övervägde att köpa in flytvästar för att ingå i våra survival kits. På denna utrustningslista fanns skyddsväst (tåget besköts med jämna mellanrum) och stege (för att klättra ut på banvallen). Varma kläder och proviant ingick naturligtvis och vårt mantra var - det är aldrig för sent att komma fram.
  Ibland tröstade vi oss med en bärs på Bagdad Café i  Tungelsta döpt till "Heavy Electric Town" men det är en annan historia.

1 kommentar:

  1. Magstarkt att SL pekade ut städerskan i media innan saken var utredd. Fair att också Anders Lindström bad om ursäkt i TV. I sak så är inte SL-tågen säkra nog för att kunna stå still obemannade. Fixa det.
    Slutligen borde media ha legat lågt med att låta SL oeka ut städerskan INNAN saken var utredd.
    Hoppas städerskan kryar på sig och berättar sin version av det osannolika som hände.

    SvaraRadera