fredag 10 oktober 2014

Hamnspaning: BYGGSTART NÄRMAR SIG FÖR NORVIK

  
Nu börjar det dra ihop sig inför bygget av hamnen Stockholm - Norvik. Mark och Miljödomstolen har nu slagit fast hur hamnen skall byggas och drivas. Domstolen har valt att inte ta upp frågan huruvida hamnen skall byggas eller ej så det tidigare tillståndet ligger fast




Allt talar för att den juridiskt sega processen kommit till vägs ände. Start för muddring kan bli någon gång under nästa år.
  Stockholms hamnar ser miljödomstolens beslut att fastställa villkor för byggnation och drift som ett stort steg närmare byggstart.
  - Vi är mycket nöjda med detta beslut. Efter en lång process har vi kunnat passera en milstolpe. säger Johan Castwall VD för Stockholms hamnar på hamnens hemsida.
  Han betonar att godshamnen Stockholm - Norvik är bra för miljön och ger oss en effektivare varuförsörjning. En stor del av det gods som ska till Stockholm med bil och järnväg kan nu komma sjövägen. Den nya godshamnen kommer att kunna ta emot framtidens större fartyg i den snabbt växande Stockholmsregionen, betonar Johan Castwall.
  Domen kan överklagas till högre distans men då krävs prövningstillstånd. 
   Godshamnen Stockholm - Norvik ingår i den satsningen på 7 miljarder kronor som  som Stockholms hamn projekterar för sina tre hamnar Stockholm - Kapellskär - Nynäshamn  I Stockholm byggs en ny pir som blir kajplats för de kryssningsfartyg som kommer till huvudstaden. En trafik som väntas öka. Godset som landats i Värtan kommer om cirka tre år att landas i Stockholm - Norvik om planerna håller. (Se bloggen "Stockholm laddar för Norvik" den 17 september).
  En orsak att bygga godshamnen Stockholm - Norvik är att globaliseringen ökar behovet av transportflöden. På 20 år har containertrafiken i världen femdubblats. I Stockholm - Mälardalen beräknas containervolymen tredubblas från 2005 till 2020. Områdets hamnar är inte anpassade för morgondagens behov av effektiva transporter. Rederiern bygger allt större fartyg. För fyra år sedan år 2010 anlöpte det första fartyget Östersjön med 8 000 containrar.

3 kommentarer:

  1. Hamnbygget Stockholm-Norvik är det största projektet som genomförts i Nynäshamn sedan Teli och "Oljan" kom till stånd. Positivt att äntligen sprängstenen vid Norviks udde blir en plattform för gods från fjärran länder som ska till Sveriges största konsumtionsområde.Bra att alla miljöfrågor rätats ut.

    SvaraRadera
  2. Sjövägen är miljövägen. Färre lastbilar på vägarna om godset kommer sjövägen. Nu kan ett fartyg som lastat i någon av Asiens storhamnar gå direkt till Nynäshamn - Norvik och anlöpa kaj med 15 meters djupgående. Ingen farled kan konkurrera med inseglingen till Norvik. Flaggan i topp för sjöfarten!

    SvaraRadera
  3. Hur många jobb till kommunen ger Stockholm - Norviks hamn? Inte så många tror skeptikerna. De kommande tre åren kommer flera hundra anläggningsarbetare arbeta på Norviks udde. De ska äta och sova någonstans.
    När hamnen är klar om så där tre år behövs kanske inte så många att sköta hamnen. Men kringjobben? Det ska byggas en företagspark. Flera företagare i kommunen ser en ny struktur växa fram. Helsingfors godshamn genererade så där en 1000 jobb på grund av hamnen. 1000 nya jobb i Nynäshamn?

    SvaraRadera